Meten is weten
Wijlen reclamegoeroe David Ogilvy maakte prachtige imagocampagnes voor o.a. KLM en Rolls Royce. Maar zijn liefde lag vooral bij directresponsreclame, want daarvan valt het effect feilloos te meten. Ongetwijfeld zou Ogilvy blij zijn met de huidige ontwikkelingen op datagebied. De gegevens die beschikbaar zijn over mediaconsumptie en aankoopgedrag maken het meer dan ooit tevoren mogelijk om de effectiviteit van reclame te meten.
De metingen van de media-aandacht van consumenten zijn buitengewoon gedetailleerd. Ze kunnen gekoppeld worden aan gegevens die ontleend worden aan loyaltyprogramma’s van retailers en merkfabrikanten. Die combinatie maakt duidelijk wat de relatie is tussen communicatie en verkoop. Accountability is niet langer voorbehouden aan dm. Ook reclame kan zich verantwoorden. Ogilvy zou zich in z’n handen wrijven. Nu de rest van de reclamewereld nog.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid