
Nog niet zo lang geleden zag je wel eens een groepje sjofel geklede chinezen met jaren vijftig monturen vol ontzag door onze grachten schuifelen. No more... De nieuwe elite in China en andere opkomende landen is stijlbewust, kapitaalkrachtig en ongegeneerd materialistisch.
Waar de protestantse ethiek hier te lande altijd een rem zette op materieel vertoon, hebben de nieuwe elites in Azië, Midden-Oosten en Rusland weinig schroom om hun nieuwe status te beklinken met een overdaad aan luxe merkartikelen.
Vacatures
Marketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeSpecialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBMerken als Armani, Gucci, Cartier breiden in hoog tempo hun distributie uit in de groeimetropolen van China, India en Rusland. In dit kader is het aardig om te weten dat er al meer dan 100 steden in China zijn met een inwoneraantal van boven de een miljoen...
Voor deze merken is een nieuwe goudkoorts aangebroken. De nieuwe rijken hebben een onverzadigbare hang naar privilege, prestige en la dolce vita, idealen die door de luxury brands als geen ander worden belichaamd en waargemaakt.
Maar ook in een ander opzicht is deze trend een free ride voor deze merken. Ze kunnen namelijk zonder ethische rem hun waar aanprijzen.
In het Westen is het al jaren usance om merken, vooral mondiale elitemerken, kritisch te bejegenen en aan te spreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Denk aan de campagnes tegen het dragen van bont of de acties tegen dierproeven in de cosmetica. Of de pogingen van autofabrikanten als Mercedes-Benz om hun topmodellen kleiner en slanker te doen lijken...
Dit leidde in de praktijk vaak tot schijnbewegingen waarbij de kern van het product (LUXE!!) verhuld werd achter zalvende symboliek of secundaire functionele voordelen.
De nieuwe rijken moeten weinig van deze omwegen hebben. Ze willen status en geen excuus. Merken zijn er om je succes te tonen. Punt. Laat dus zien wat je in huis hebt aan kwaliteit en exclusiviteit.
De voet is van de rem. Luxury brands moeten zich als hedonisten gedragen. Het zoeken is naar de overtreffende trap. Spyker heeft dit goed begrepen met zijn monsterlijke SUV...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee