Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkhedonisme

Nog niet zo lang geleden zag je wel eens een groepje sjofel geklede chinezen met jaren vijftig monturen vol ontzag door onze grachten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nog niet zo lang geleden zag je wel eens een groepje sjofel geklede chinezen met jaren vijftig monturen vol ontzag door onze grachten schuifelen. No more... in China en andere opkomende landen is stijlbewust, kapitaalkrachtig en ongegeneerd materialistisch.

Waar de protestantse ethiek hier te lande altijd een rem zette op materieel vertoon, hebben de nieuwe elites in Azië, Midden-Oosten en Rusland weinig schroom om hun nieuwe status te beklinken met een overdaad aan luxe merkartikelen.

Merken als Armani, Gucci, Cartier breiden in hoog tempo hun distributie uit in de groeimetropolen van China, India en Rusland. In dit kader is het aardig om te weten dat er al meer dan 100 steden in China zijn met een inwoneraantal van boven de een miljoen...

Voor deze merken is een nieuwe goudkoorts aangebroken. De nieuwe rijken hebben een onverzadigbare hang naar privilege, prestige en la dolce vita, idealen die door de luxury brands als geen ander worden belichaamd en waargemaakt.

Maar ook in een ander opzicht is deze trend een free ride voor deze merken. Ze kunnen namelijk zonder ethische rem hun waar aanprijzen.

In het Westen is het al jaren usance om merken, vooral mondiale elitemerken, kritisch te bejegenen en aan te spreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Denk aan de campagnes tegen het dragen van bont of de acties tegen dierproeven in de cosmetica. Of de pogingen van autofabrikanten als Mercedes-Benz om hun topmodellen kleiner en slanker te doen lijken...

Dit leidde in de praktijk vaak tot schijnbewegingen waarbij de kern van het product (LUXE!!) verhuld werd achter zalvende symboliek of secundaire functionele voordelen.

De nieuwe rijken moeten weinig van deze omwegen hebben. Ze willen status en geen excuus. Merken zijn er om je succes te tonen. Punt. Laat dus zien wat je in huis hebt aan kwaliteit en exclusiviteit.

De voet is van de rem. Luxury brands moeten zich als hedonisten gedragen. Het zoeken is naar de overtreffende trap. Spyker heeft dit goed begrepen met zijn monsterlijke SUV...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in