Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gebruikt PVR nog niet optimaal

Televisiekijkers die in het bezit zijn van een Personal Video Recorder (PVR) maken nog niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden die het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit Brits onderzoek, gehouden door Ofcom (de Britse mediawaakhond), onderzoekbureau ACB, de London Business School, Initiative Media en de Engelse omroepbedrijven ITV, Channel 4 en Five TV.

related partner content for mobile comes here

Deelnemers aan het onderzoek, 23 mensen in acht woonomgevingen, werden tijdens het televisie kijken gevolgd met camera’s en microfoons. Alle deelnemers hadden tenminste een jaar een PVR in huis.
Voor de start van het onderzoek kregen de deelnemers een aantal vragen over hun PVR-gebruik voorgeschoteld, en na afloop werden de respondenten geinterviewd over hun feitelijke gedrag.

Het onderzoek komt pas eind deze maand uit, maar de eerste resultaten zijn nu al naar buiten gebracht.

Zo zeggen consumenten wel dat ze meer doorspoelen dan voorheen, maar doen dat eigenlijk helemaal niet.
De consument kijkt daarnaast het liefst gewoon ‘live’ naar programma’s, terwijl je op een PVR juist zelf kunt bepalen wanneer je iets wilt zien.

Er zijn nog geen percentages bekend, maar de eerste resultaten komen volgens de onderzoekers overeen met data van BARB, een bedrijf dat ook onderzoek doet naar televisiekijkend Engeland. BARB vond eerder uit dat slechts 13 procent van de consumenten het kijken van programma’s uitstelt.

Wanneer een consument de fast forward-knop gebruikt bij de start van een commercialbreak, stopt hij wel bij commercials die voor hem of haar interessant zijn, qua inhoud maar vooral ook qua vorm. De DVR lijkt in dit geval als een filter te werken; alleen relevante commercials komen door dit filter heen.

Televisiekijkers moeten overigens aan het einde van de commercialbreak goed opletten wanneer het programma weer begint, zodat ze altijd wel een stuk van de commercialbreak meepakken. De onderzoekers menen dan ook dat hier een kans ligt voor adverteerders, met aangepaste commercials die aangeven dat hierna het programma weer begint, bijvoorbeeld.

De komst van de PVR luidt in ieder geval niet het einde in van de commercial, zoals gedacht, maar adverteerders zullen wel moeten veranderen, willen ze in de toekomst nog opgemerkt worden door het televisiepubliek, aldus de onderzoekers: ‘Over een tijd worden programma’s bekeken wanneer men er toe aan is, niet wanneer het in de programmagids staat. De adverteerder zal in dit veranderde gedrag moe-ten meegaan.’

Op dit moment heeft 6 procent van de Britse bevolking een PVR in huis.

Bron: Media Life

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in