Consument gebruikt PVR nog niet optimaal
Zo blijkt uit Brits onderzoek, gehouden door Ofcom (de Britse mediawaakhond), onderzoekbureau ACB, de London Business School, Initiative Media en de Engelse omroepbedrijven ITV, Channel 4 en Five TV.
Deelnemers aan het onderzoek, 23 mensen in acht woonomgevingen, werden tijdens het televisie kijken gevolgd met camera’s en microfoons. Alle deelnemers hadden tenminste een jaar een PVR in huis.
Voor de start van het onderzoek kregen de deelnemers een aantal vragen over hun PVR-gebruik voorgeschoteld, en na afloop werden de respondenten geinterviewd over hun feitelijke gedrag.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHet onderzoek komt pas eind deze maand uit, maar de eerste resultaten zijn nu al naar buiten gebracht.
Zo zeggen consumenten wel dat ze meer doorspoelen dan voorheen, maar doen dat eigenlijk helemaal niet.
De consument kijkt daarnaast het liefst gewoon ‘live’ naar programma’s, terwijl je op een PVR juist zelf kunt bepalen wanneer je iets wilt zien.
Er zijn nog geen percentages bekend, maar de eerste resultaten komen volgens de onderzoekers overeen met data van BARB, een bedrijf dat ook onderzoek doet naar televisiekijkend Engeland. BARB vond eerder uit dat slechts 13 procent van de consumenten het kijken van programma’s uitstelt.
Wanneer een consument de fast forward-knop gebruikt bij de start van een commercialbreak, stopt hij wel bij commercials die voor hem of haar interessant zijn, qua inhoud maar vooral ook qua vorm. De DVR lijkt in dit geval als een filter te werken; alleen relevante commercials komen door dit filter heen.
Televisiekijkers moeten overigens aan het einde van de commercialbreak goed opletten wanneer het programma weer begint, zodat ze altijd wel een stuk van de commercialbreak meepakken. De onderzoekers menen dan ook dat hier een kans ligt voor adverteerders, met aangepaste commercials die aangeven dat hierna het programma weer begint, bijvoorbeeld.
De komst van de PVR luidt in ieder geval niet het einde in van de commercial, zoals gedacht, maar adverteerders zullen wel moeten veranderen, willen ze in de toekomst nog opgemerkt worden door het televisiepubliek, aldus de onderzoekers: ‘Over een tijd worden programma’s bekeken wanneer men er toe aan is, niet wanneer het in de programmagids staat. De adverteerder zal in dit veranderde gedrag moe-ten meegaan.’
Op dit moment heeft 6 procent van de Britse bevolking een PVR in huis.
Bron: Media Life
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid