AS Donderdag: uitreiking SAN Accenten 2005
De volgende elementen vielen me op (ik kan alleen oordelen over de fast moving inzendingen):
1) Weinig werk is echt goed.
Er zijn er maar een paar die echt met kop en schouders er bovenuit steken. De rest is middelmatig. Veel inzendingen (het creatieve werk) komen niet echt overeen met de briefing. Schijnbaar is de briefing strak er op nahouden gedurende het gehele proces van begin tot eind een grote opgave.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
2) Men denkt veelal nog steeds vanuit een 30 sec film (mediatype) en niet vanuit 1 centraal idee.
De sterke campagnes hebben allemaal als rode draad een sterk en onderscheidend idee dat in lijn ligt met de merkstrategie. 1 idee dat over alle mediasoorten te vertalen is. Hoe sterker het idee, hoe makkelijker de keuze van mediatype en de uitvoering is blijkt wel uit een aantal campagnes.
3) Keuze in doelgroep vaak erg vaag en breed gemaakt.
Nu ligt dit ook deels aan een aantal mediabureaus die nog steeds termen als alleen grote leeftijdscategorieën hanteren om een doelgroep te bereiken. Daar moet toch iets beters voor te verzinnen zijn. Ook hier geldt wellicht dat hoe sterker dat ene centrale idee hoe makkelijker de doelgroep te bereiken. Er zijn adverteerders die al heel dicht op de huid van de doelgroep zitten.
Voorbeelden van inzendingen (in willekeurige volgorde en niet compleet):
Glorix Trucker - Unilever
Oerbrood knal - ???
Roal Club Specials - Vrumona
Duyvis Party Centrum - Sara Lee
Sun Vaatwasspecialist - Unilever
DE Arome gezellig - DE
Knorr Gordon & Gerard - Unilever
State Magazine - Heineken
KitKat Have a Break - Nestle
Honig Roerbakken - Heinz
Sisi squad - Vrumona
Andrelon - Unilever
Omo Bekende NL-ers - Unilever
Unox Evert van Benthem - Unilever
Enz??????????????????
Zie hier de genomineerden voor 2006. Ik ben benieuwd wie er met de Accent Fast Moving 2005 naar huis gaat.
Methode van de SAN Accenten.
De SAN Accenten worden gekozen middels een scoringsmodule van cijfers. Ieder jury lid vult en dergelijke score per campagne is. Deze worden vervolgens door een notaris samengevoegd. Deze notaris bepaald op basis van de hoogste score de winnaar van de categorie. Ook al zou ik willen, ik kan de winnaar dus helaas niet bekendmaken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid