Overslaan en naar de inhoud gaan

Mach1 gooit creatieven in de bonus

Met bonusaanbiedingen en spaaracties laat Mach1 de wereld weten dat het weer wakker is. Adformatie sprak Arjen Duives, die het collectief…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom deze nieuwe aanpak?
Arjen Duives: ‘Mach1 is al zestien jaar een bekende naam, maar belandde vorig jaar in een behoorlijke winterslaap. Toen de stekker eruit dreigde te gaan, hebben Edith en ik besloten het over te nemen. Maar dan wel met een nieuwe start, nieuwe aanpak, nieuw logo en nieuwe site.’

related partner content for mobile comes here

‘Deze aanpak is ontstaan vanuit de marktvraag naar flexibele prijzen. Muurvaste tarieven is niet meer van deze tijd. Wij willen prijzen inzichtelijk en onderhandelbaar maken. Het is eigenlijk een retailaanpak: je staat als het ware in de etalage. Als je minder werk hebt, kun je tijdelijk je uurprijs verlagen en in de bonus gaan.’

‘Zo willen we Mach1 weer top-of-mind maken bij trafficmanagers. Door creatieven bij ons te boeken, kun je bijvoorbeeld ook sparen voor mokken met de afbeelding van onze mensen. Hiermee onderstrepen we op een ludieke manier het retailkarakter. Misschien kunnen klanten straks ook wel tijd sparen. Bij de Bijenkorf geldt immers ook: hoe vaker je wat koopt, hoe meer je op je kaart spaart, en daar kun je weer wat mee aanschaffen. Het is een manier om klanten te binden.’

Hoe is deze aanpak tot stand gekomen?
‘Daar hebben we samen met concept shop Petrik Sweezie over nagedacht. We wilden iets met de pay-off ‘Creative people to go’. Van daaruit is die retailaanpak ontstaan. Ik denk dat de markt ook klaar is voor deze aanpak, omdat er nu anders wordt gewerkt. Reclamebureaus hebben nog wel creatieven in huis, maar dat beperkt zich steeds meer tot een kernploeg. Bij ondercapaciteit kunnen ze extra krachten inhuren. Daar is Mach1 voor.

Fotografie: Matthijs Immink

Denk je dat deze aanpak gaat slagen?
‘Ja, maar het is belangrijk dat we dit goed communiceren, dat het om tijdelijke aanbiedingen gaat. Iedereen accepteert ook dat Coca-Cola bij Albert Heijn een week in de bonus is en daarna weer de oude prijs heeft. Bij het boeken van een team kunnen we nu bijvoorbeeld zeggen dat je vanaf twee weken ‘gratis’ een designer erbij krijgt. Hiermee spelen we in op budgetten van klanten en bureaus. Ik denk dat we hierin wel de eerste zijn.’

Gaan reclamebureaus jullie straks als concurrent zien?
‘Nee, zeker niet. We zijn geen bedreiging, maar een aanvulling. Een reclamebureau heeft veel meer te bieden dan alleen creativiteit. Mach1 is slechts een schakel in die keten. De manier waarop adverteerders met creatieven werken verandert wel een beetje: adverteerders kopen zelf steeds meer direct in. Ze hebben veel kennis in huis op het gebied van marketing en communicatie, maar geen creatieven. Daarvoor kunnen ze ook bij ons terecht. Maar onze grootste afnemers zijn nog steeds reclamebureaus. Wij willen hun klanten ook niet afpakken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in