Overslaan en naar de inhoud gaan

Liedewij Hentenaar (RAB): ‘Muziek zou onderdeel moeten zijn van het reclameconcept’

In aanloop van de Reclamemuziek Top 40 vertelt Liedewij Hentenaar (directeur van het Radio Advies Bureau) over de kracht van reclame.
Top 40
© Top 40
Top 40
© Top 40

Waarom is muziek bij commercials zo belangrijk?

Je kunt ermee herkenning en emotie mee creëren, maar ook onderscheidende merk assets bouwen. Muziek komt direct binnen in je emotionele spectrum en maakt je dus ontvankelijk voor een boodschap. ‘Music strikes a chord’. Het geeft een shortcut naar je hersens en daarmee omzeil je ook onbewuste reclametegenstand. Met emotionele beleving die openstraat kun je makkelijker je merk bouwen. En op radio is het ongelooflijk belangrijk om je geluid goed te hebben en te laten passen bij de ‘mood of de nation’.

Op welk moment in de productie van een radioreclame wordt de muziekkeuze besproken?

Muziek zou onderdeel moeten zijn van het concept, maar is dat meestal niet. Het wordt vaak bepaald in executie (geluidsstudio). Als je eerder met muziek komt (adverteerders houden vaak van letterlijke commercials) dan zet je vaak het reclame concept dicht, want dan heeft de opdrachtgever alleen maar dat liedje voor ogen. Het zou ideaal zijn als het in conceptfase wordt meegenomen, want daardoor ontstaat er een betere koppeling met het merk.

Goede muziek is er voldoende, maar waar moet goede reclamemuziek aan voldoen?

Uniciteit is belangrijk, maar het moet ook bij het merk passen en vooral de boodschap ondersteunen. Goede reclamemuziek moet niet alleen zorgen voor herkenning van het nummer maar moet juist zorgen voor merkkoppeling! Uniciteit is belangrijk en dus geen ‘Get Lucky’, die bij twintig commercials wordt gebruikt.

Heb je een enkele voorbeelden van een ultieme combinatie tussen muziek en reclame?

Jazeker, goede voorbeelden zijn de Nikon-reclame met 'Welcome Home' (Radical Face), Ikea met ‘Home’ (Edward Sharpe), Coca-Cola met I just wanna make love to you (Etta James) en NS met Tha This Waltz (Leonard Cohen).    

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in