Het merk als probleemoplosser
Merken bewijzen zichzelf en klant een dienst door in problemen denken, zegt Julian Stevense in deel 2 van zijn drieluik over probleemdenken.
In het eerste deel van mijn drieluik over probleemdenken heb ik je laten zien wat een probleem nu daadwerkelijk is en waarom het zo belangrijk is om te beginnen met het probleem als je op zoek bent naar de oplossing. Als merkadviseur heb ik mijzelf gespecialiseerd in het inzetten van merken als probleemoplossers. Een zeer groot deel van de organisatieproblemen die te maken hebben met mensen kun je namelijk met een goede merkstrategie oplossen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid"Ik ben op zoek naar de oplossing voor een complex (merk)vraagstuk,
maar de oplossing is vaak al even complex en daarom moeilijk in de praktijk te brengen.
Daarom zoek ik een adviseur die met eenvoudige oplossingen komt die ik direct zelf kan toepassen."
Serieus? Briljant inzicht van een probleem... Met dito oplossing... ;-)
Met alle respect, maar het geeft zo'n beetje het niveau van het hele artikel aan.
Het Harley voorbeeld kennen we inmiddels ook wel zo'n beetje. En dan kun je nog de discussie aangaan of er sprake is van een probleem ('gevangen zitten in de maatschappij') of een behoefte (vrijheid). Dat zijn wat mij betreft betreft twee zijden van dezelfde medaille.
Punt is - en daar volg ik je volledig in - dat je gewoon een goede analyse moet doen van wat er speelt bij de doelgroep en altijd net even verder moet kijken dan je neus lang is. Vandaar ook het idee van 'ask 5x why'. Stel de vraag achter de vraag. Maar dat is naar mijn bescheiden mening inmiddels wel algemeen bekend. Toch?