Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandende kwesties: ‘Logistiek is de marketing van de toekomst’

Hoogste tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek, vindt Maryam Boonstra.
Maryam Boonstra
Maryam Boonstra
© Rechtenvrij
Maryam Boonstra
Maryam Boonstra
© Rechtenvrij

Sinds de opkomst van de e-commerce, staan niet alleen de retailer, maar ook de distributeur en de merkfabrikant direct in verbinding met de consument. Daarom is het volgens Maryam Boonstra, manager marketing en communicatie bij PostNL, tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gerben Busch

@ Maryam: In de context van de huidige CO2- en stikstofdiscussie voelt je pleidooi ongemakkelijk aan. Het verdisconteren van de fufillment-kosten in de prijs van het product gaat alleen werken als iedereen het doet. Anders prijs je jezelf uit de markt. Nog verdere fijndistributie is ook niet de oplossing. E-commerce heeft er al voor gezorgd dat niet alleen PostNL-bezorgers 2-3 keer per dag door de wijk rijden, maar ook die van jullie concurrenten DHL, UPS en DPD. Naar het lijkt met heel veel ongebruikte kubieke meters laadruim. Bovendien is het ook niet de oplossing voor het echte probleem dat onder invloed van e-commerce is gecreëerd: het menselijk ongeduld. Waar we met z'n allen naar toe moeten, is het besef dat bestellen vanuit je luie stoel een meerwaarde is waar een prijskaartje aan hangt (je bespaart brandstof, afschrijving op je auto en parkeerkosten ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel). En weer wennen aan het idee dat het een paar dagen duurt voordat je bestelling er is. Zodat er milieuverantwoord bezorgd kan worden. En schaf dan meteen die 5 e-mails af die je gemiddeld bij een bestelling ontvangt. Als je weet dat je bestelling in een specifieke tijdspanne wordt geleverd, dan hoef je je klanten alleen maar te informeren bij afwijkingen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in