Brandende kwesties: ‘Logistiek is de marketing van de toekomst’
Hoogste tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek, vindt Maryam Boonstra.
Sinds de opkomst van de e-commerce, staan niet alleen de retailer, maar ook de distributeur en de merkfabrikant direct in verbinding met de consument. Daarom is het volgens Maryam Boonstra, manager marketing en communicatie bij PostNL, tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid@ Maryam: In de context van de huidige CO2- en stikstofdiscussie voelt je pleidooi ongemakkelijk aan. Het verdisconteren van de fufillment-kosten in de prijs van het product gaat alleen werken als iedereen het doet. Anders prijs je jezelf uit de markt. Nog verdere fijndistributie is ook niet de oplossing. E-commerce heeft er al voor gezorgd dat niet alleen PostNL-bezorgers 2-3 keer per dag door de wijk rijden, maar ook die van jullie concurrenten DHL, UPS en DPD. Naar het lijkt met heel veel ongebruikte kubieke meters laadruim. Bovendien is het ook niet de oplossing voor het echte probleem dat onder invloed van e-commerce is gecreëerd: het menselijk ongeduld. Waar we met z'n allen naar toe moeten, is het besef dat bestellen vanuit je luie stoel een meerwaarde is waar een prijskaartje aan hangt (je bespaart brandstof, afschrijving op je auto en parkeerkosten ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel). En weer wennen aan het idee dat het een paar dagen duurt voordat je bestelling er is. Zodat er milieuverantwoord bezorgd kan worden. En schaf dan meteen die 5 e-mails af die je gemiddeld bij een bestelling ontvangt. Als je weet dat je bestelling in een specifieke tijdspanne wordt geleverd, dan hoef je je klanten alleen maar te informeren bij afwijkingen.