Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Kijktijd dramatisch gedaald in eerste kwartaal 2016’

GroupM analyseerde het eerste kwartaal in de lineaire tv-markt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Uit die cijfers blijkt dat het aantal uitgezonden grp’s (eerste 13 weken van 2016) op vrijwel gelijk niveau liggen als vorig jaar (-0,1 procent, index 100, in totaal 333.000 grp’s). De inflatie is volgens head of trading Remon Buter op basis van gestegen werkprijzen en indexen 4 procent.

Met name de Ster is de grote verliezer met een daling in grp-aandeel van 18,1 naar 16,1 procent. RTL Nederland en SBS Broadcasting blijven redelijk op niveau. Daar is sprake van een lichte daling. Grote winnaar van het eerste kwartaal is BrandDeli, met 33 procent groei in grp’s ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.

Buter: ‘Opvallend is dat BrandDeli nu meer grp’s levert dan de Ster. Dat heeft overigens wel een veel lagere prijs, maar een groei van een derde ten opzichte van vorig jaar is echt fors. BrandDeli heeft ook nog beschikbaarheid en een interessant jonger profiel dan Ster. Dat wordt door de markt gecorrigeerd door het lager kijktijdaandeel en ambitieus ingestoken commercieel beleid.&;

Kijktijd
Buter schat dat er al met al een groei van de tv-markt is van circa 1 à 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Hij noemt dat ‘teleurstellend’, aangezien het eerste kwartaal van 2015 ronduit slecht was voor de televisiebranche en er sprake is van een gezonde economische groei. Hij spreekt van een ‘heftig ingestoken  inflatie’ in relatie tot afgenomen kijktijd.
‘De kijktijd daalt verder en dat is zorgelijk. In de doelgroep 20-49 was de daling in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar dramatisch: 9,6 procent*.’ In de groep 13-19 daalde de kijktijd het meest: 13,1 procent. (Zie ook staatje hieronder). Kanttekening is dat de forse daling van kijktijd in 2015 zich pas manifesteerde vanaf april. &;Het is spannend hoe de rest van het jaar zich gaat ontwikkelen.&;

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in