Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geheim van de goede nachtrust in tijden van economische onzekerheid

Een ondernemer in de mediawereld slaapt slecht vandaag de dag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Of je producent bent van billboards of relatiemagazines, of je bent gespecialiseerd in het ontwerpen van banners.

related partner content for mobile comes here

Wanneer komt dat niets verhullende telefoontje van je belangrijkste opdrachtgever om je uit te nodigen voor een gesprek. Een budgetgesprek natuurlijk. En heb je het geluk dat je voor hem of haar mag blijven werken, je moet in ieder geval inleveren.

Tien, twintig, misschien wel dertig procent. Wat dat voor de werkzaamheden betekent? Eigenlijk niet veel. Een beetje harder lopen, scherper inkopen, werken met goedkopere mensen, je mag het zeggen. Je moet uiteindelijk hetzelfde leveren voor minder geld.

Is dat nu zo vreemd? Moet je daar echt slecht van slapen? Als ik mediaondernemer was, had ik alle scenario's al lang doorgerekend. Een magazine dat je tien procent kleiner maakt, kost tien procent minder papier, weegt tien procent minder, kortom doet een behoorlijke duit in het besparingspotje. En de consument dan? Die zal het amper merken.

Vergaderingen waarvoor je Skype inzet in plaats van in je dure Volvo in de file te gaan staan, leveren flink wat uren op die je niet meer hoeft te declareren. En met skypen voeg je wel iets eigentijds toe aan je imago.

De creatieve mediaondernemer is gek als hij gaat zitten wachten op het belletje van zijn opdrachtgever. Die heeft de budgetgesprekken al lang gevoerd, die weet welke besparingen haalbaar zijn en wat een opdrachtgever bereid is ervoor in te zetten. Zekerheid bijvoorbeeld, zekerheid over de looptijd van het contract. Of misschien mag de voorschotnota omhoog.

Het is logisch dat in een tijd van economische onzekerheid bedrijven nog scherper op hun kosten gaan letten. En hoewel die onzekerheid betekent dat je nog intensiever met je klanten moet communiceren, dwing je als bedrijf of merk sympathie af als dit kritisch en zorgvuldig gebeurt.

Als mediaproducent ben je dienstverlener. Je gaat zorgvuldig om met de middelen van je opdrachtgever.

Wie nog steeds slecht slaapt, moet de telefoon pakken en een afspraak maken met zijn opdrachtgever. Want er is meer te winnen dan te verliezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in