Groeiende adoptie van social media in 2008


#039;" title="www.forrester.com'">Forrester doet veel onderzoek naar het gebruik van social media. Zo hebben ze het #039;" title="0,7211,42057,00.html'">social technographics model ontwikkeld dat de verschillende rollen ten aanzien van het gebruik van social media laat zien. Hierbij is er een indeling gemaakt in zes categorieën gebruikers: creators, critics, collectors, joiners, spectators en inactives. Voor meer informatie daarover zie #039;" title="'">dit artikel.
Onlangs zijn de meest recente cijfers uit 2008 gepubliceerd, die een sterke groei laten zien ten opzichte van 2007.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet blijkt dat gebruikers in 2008 intensiever participeren ten opzichte van 2007. Zo is de groep inactives, mensen die niet in contact komen met social media, gekrompen van 44% in 2007 naar 25% in 2008. De groep spectators, diegenen die social media lezen of bekijken, zijn gegroeid van 48% naar 69%. Verder is opvallend dat de groep creators, diegenen die content creëren, procentueel minder is gegroeid is dat de andere groepen. Wellicht is deze groep niet sterk in percentage toegenomen omdat er niet meer mensen zijn die behoefte hebben aan het plaatsen van hun meningen of iets anders waar ze over willen praten.
Verder blijkt uit de #039;" title="profile_tool.html'">handige social media tool dat het social media gebruik hard is gegroeid onder de leeftijdsgroepen 35-44 jaar en 45-54 jaar, specifiek als het gaat om het lid worden van social networks en het lezen van en reageren op content.
Hoe nu deze cijfers te interpreteren? Het zal niet meer opvallend zijn dat je oma een blog leest i.p.v. haar e-mail. Social content wordt mainstream. Hierbij verschijnt deze content hoog in de Google indexering omdat het sneller verandert en meer gelinked wordt, waardoor steeds meer mensen hiermee in aanraking komen en het gaan gebruiken. Als je een marketeer bent maakt het niet meer uit welke groep mensen je wilt bereiken, je zult rekening moeten gaan houden met het gebruik van social media van je doelgroep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid