Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook AH bekent kleur op het wijnschap

Het feit dat ik zelf geen wijn drink betekent niet dat ik niet tot de doelgroep van een slijterij of wijnschap bij de supermarkt behoor.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik behoor echter zonder meer tot de 97 procent van de Nederlanders die geen wijnexpert is. Sterker nog, ik durf zelfs toe te geven dat ik mijn wijnkeuze doorgaans baseer op naam en/of vormgeving. , en zijn dan ook bij mijn vrienden reeds de revue gepasseerd.

related partner content for mobile comes here

Tot voor kort maakten de conventies rond de presentatie van wijnen het ook niet echt makkelijk voor mensen zoals ik. Jaartallen en druivensoorten zeggen mij werkelijk niets.

Blij verrast ontdekte ik dan ook in 2006 het wijnconcept. De oprichters, ex-ING en Heineken, besloten hun wijn verfrissend en eenvoudig te presenteren aan de hand van smaak en moment van drinken in plaats van het conventionele jaartal, land van herkomst en druivensoort. De indeling bestaat uit 9 categorieën, 3 witte, 3 rode en rosé, bubbels en zoet. 'Easy' laat zich bijvoorbeeld kenmerken door makkelijke, frisse witte wijnen voor makkelijke momenten en 'Deep' door diepe, krachtige rode wijnen voor de wat intiemere momenten of een diep gesprek.

Grapedistrict liet zich voor haar indeling onmiskenbaar inspireren door uit Amerika die op haar beurt het kunstje had afgekeken bij het tevens Amerikaanse .

Ondanks het winnen van de Retail Jaarprijs 2007 en een franchisemogelijkheid is het bedrijf twee jaar later nog maar vier winkels rijk, waarvan drie in Amsterdam. Wel heeft het bedrijf vanaf het begin de aandacht van het Ahold concern weten te trekken. Al in de tweede week na opening stonden de directieauto's voor de deur. Een jaar later al werd er een 'nieuwe stijl' Gall & Gall geopend in Leidschendam met een "wijnindeling naar smaaktypen, die elk een eigen kleur hebben. Van fris wit tot krachtig rood." Beter goed gejat, dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Niet veel later volgden pilotstores in Leiderdorp en Leiden.

Sinds afgelopen week kunnen ook mensen buiten de Randstad kennis maken met de nieuwe wijnconventies. Ook Albert Heijn heeft de smaak van haar wijnen namelijk kleur gegeven. Voor de nieuwe had het bedrijf maar liefst 21 categorieën en kleuren nodig.

Een stuk minder creatief en aansprekend dan bij Grapedisctrict, dat moet gezegd worden. Verder dan Vol en krachtig, Verfijnd en complex, Soepel en rond en Fris en fruitig komt ze niet. Ook vormgevingstechnisch komt het concept er wat bekaaid van af.

Niettemin prachtig om te zien dat in twee jaar tijd alledaagse wijn voor veel mensen niet meer op afkomst en druivensoort (of naam en etiket) uitgekozen hoeft te worden, maar smaakkleur nu de standaard in Nederland lijkt te zijn geworden.

Easy does it, nu ook gewoon bij Albert Heijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in