Boekrecensie: Gebiedsmarketing
Het Platform Innovatie in Marketing(PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12 boeken die kans maken op de PIM Marketing Literatuurprijs 2008.
In Tijdschrift voor Marketing werden een aantal van deze boeken al van een recensie voorzien. De komende tijd zal ik die hier op Molblog plaatsen. De tweede: Gebiedsmarketing, van Michel Buhrs.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEric Petzinger, docent citymarketing aan de Hogeschool voor Economische Studies te Amsterdam, las het boek en schreef de recensie:
'Het kan niemand ontgaan zijn dat citybranding ofwel citymarketing al geruime tijd hot is. En nu dan nog eens een boek over gebiedsmarketing; marketing voor locatie, wijk en stad! Wie denkt dat de verwarring alleen maar groter wordt, heeft het mis. Michel Buhrs geeft juist dat wat bij vele boeken ontbreekt, structuur aan het proces van citymarketing en begint daar waar citymarketing moet beginnen: bij een inventarisatie van het gebied.
De door ECORYS Rutten Communicatieadvies ontwikkelde Brandmobile heeft zich reeds in de praktijk bewezen, maar nu is er een uitgebreide handleiding voor dit instrument. Nadat de methodiek van de Brandmobile (de basis voor dit boek) is uiteengezet, geeft de auteur praktische tips voor marktonderzoek en toont hij een aantal zeer relevante modellen.
Bijvoorbeeld het in de citymarketing veel gehanteerde spinnenwebmodel en het BSR-model waarin op basis van sociologische en psychologische dimensies belevingswerelden beschreven worden. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de bij gebiedsmarketing zo noodzakelijke participatie van burgers.
Voor nieuwe of gerenoveerde woon- en bedrijfsgebieden zijn er handige tips voor het vinden van de juiste 'merknaam'. Het hoofdstukje 'De organisatie van gebiedsmarketing' is typisch in de stijl van dit boek: goed om te weten en compact weergegeven. Het boek eindigt met een veelheid van cases op het gebied van de regio-, city-, locatie-, wijk- en objectmarketing.
Maar juist deze variatie van goed gekozen praktijkcases vormt een bron van inspiratie en creativiteit. De schrijfstijl en de lay-out maken het boek tot een smakelijk geheel. Inhoud en vorm zijn top! Michel Buhrs laat hiermee zien dat gebiedsmarketing leeft.'
Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: *****
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: **** aanrader
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid