Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: Gebiedsmarketing

Het Platform Innovatie in Marketing(PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12 boeken die kans maken op de PIM Marketing Literatuurprijs 2008.

related partner content for mobile comes here

In Tijdschrift voor Marketing werden een aantal van deze boeken al van een recensie voorzien. De komende tijd zal ik die hier op Molblog plaatsen. De tweede: , van Michel Buhrs.

Eric Petzinger, docent citymarketing aan de Hogeschool voor Economische Studies te Amsterdam, las het boek en schreef de recensie:

'Het kan niemand ontgaan zijn dat citybranding ofwel citymarketing al geruime tijd hot is. En nu dan nog eens een boek over gebiedsmarketing; marketing voor locatie, wijk en stad! Wie denkt dat de verwarring alleen maar groter wordt, heeft het mis. Michel Buhrs geeft juist dat wat bij vele boeken ontbreekt, structuur aan het proces van citymarketing en begint daar waar citymarketing moet beginnen: bij een inventarisatie van het gebied.

De door ECORYS Rutten Communicatieadvies ontwikkelde Brandmobile heeft zich reeds in de praktijk bewezen, maar nu is er een uitgebreide handleiding voor dit instrument. Nadat de methodiek van de Brandmobile (de basis voor dit boek) is uiteengezet, geeft de auteur praktische tips voor marktonderzoek en toont hij een aantal zeer relevante modellen.

Bijvoorbeeld het in de citymarketing veel gehanteerde spinnenwebmodel en het BSR-model waarin op basis van sociologische en psychologische dimensies belevingswerelden beschreven worden. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de bij gebiedsmarketing zo noodzakelijke participatie van burgers.

Voor nieuwe of gerenoveerde woon- en bedrijfsgebieden zijn er handige tips voor het vinden van de juiste 'merknaam'. Het hoofdstukje 'De organisatie van gebiedsmarketing' is typisch in de stijl van dit boek: goed om te weten en compact weergegeven. Het boek eindigt met een veelheid van cases op het gebied van de regio-, city-, locatie-, wijk- en objectmarketing.

Maar juist deze variatie van goed gekozen praktijkcases vormt een bron van inspiratie en creativiteit. De schrijfstijl en de lay-out maken het boek tot een smakelijk geheel. Inhoud en vorm zijn top! Michel Buhrs laat hiermee zien dat gebiedsmarketing leeft.'

Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: *****
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: **** aanrader

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in