Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw gezondheidslogo verder onder vuur

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten keert zich tegen het nieuwe logo voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het logo veroorzaakt volgens de koepel ten onrechte onrust en angst bij consumenten over bestrijdingsmiddelen in groente en fruit.

related partner content for mobile comes here

Eerder al noemde het Voedingscentrum het logo .

Volgens het CBL misbruikt Milieudefensie de cijfers van de Voedsel en Warenautoriteit en wekt ze daarmee ten onrechte de indruk dat de volksgezondheid in gevaar is.

De koepel vraagt consumenten zich geen angst te laten aanpraten en roept hen op groente en fruit te blijven eten.

Aanleiding van de oproep is de publicatie van de Weet wat je eet-gifmeter door Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hieruit valt op te maken welke supermarkten de residunormen voor groente en fruit overschreden in 2007. Ook is aangegeven hoe vaak de norm is overschreden en of de consument gezondheidsrisico loopt.

Van de grote supermarkten laten Plus en Albert Heijn in 2007 de grootste verslechtering zien ten opzichte van 2006. Lidl en Super de Boer verkopen de schoonste groente en fruit. Plus en Spar bieden de meest vervuilde producten aan, constateert Milieudefensie.

De organisatie baseert zich op gegevens van de Voedsel en Warenautoriteit. Via de Wet Openbaarheid van Bestuur moest VWA de cijfers prijsgeven aan Milieudefensie. Volgens de organisatie zijn groente en fruit in 2007 iets schoner dan in 2006. De meeste, in Nederlandse producten presteren goed. De zwaarst vervuilde producten komen uit Spanje en Italië. Om schade voor met name jonge kinderen uit te sluiten wil Natuur en Milieu dat de residunormen worden verscherpt.

Het CBL vindt het onacceptabel dat Milieudefensie de consument misbruikt om zichzelf te profileren. De organisatie roept de overheid op de consument te beschermen tegen de berichtgeving van Milieudefensie.

Bron: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in