Nieuw gezondheidslogo verder onder vuur
Het logo veroorzaakt volgens de koepel ten onrechte onrust en angst bij consumenten over bestrijdingsmiddelen in groente en fruit.
Eerder al noemde het Voedingscentrum het logo "misleidend".
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens het CBL misbruikt Milieudefensie de cijfers van de Voedsel en Warenautoriteit en wekt ze daarmee ten onrechte de indruk dat de volksgezondheid in gevaar is.
De koepel vraagt consumenten zich geen angst te laten aanpraten en roept hen op groente en fruit te blijven eten.
Aanleiding van de oproep is de publicatie van de Weet wat je eet-gifmeter door Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hieruit valt op te maken welke supermarkten de residunormen voor groente en fruit overschreden in 2007. Ook is aangegeven hoe vaak de norm is overschreden en of de consument gezondheidsrisico loopt.
Van de grote supermarkten laten Plus en Albert Heijn in 2007 de grootste verslechtering zien ten opzichte van 2006. Lidl en Super de Boer verkopen de schoonste groente en fruit. Plus en Spar bieden de meest vervuilde producten aan, constateert Milieudefensie.
De organisatie baseert zich op gegevens van de Voedsel en Warenautoriteit. Via de Wet Openbaarheid van Bestuur moest VWA de cijfers prijsgeven aan Milieudefensie. Volgens de organisatie zijn groente en fruit in 2007 iets schoner dan in 2006. De meeste, in Nederlandse producten presteren goed. De zwaarst vervuilde producten komen uit Spanje en Italië. Om schade voor met name jonge kinderen uit te sluiten wil Natuur en Milieu dat de residunormen worden verscherpt.
Het CBL vindt het onacceptabel dat Milieudefensie de consument misbruikt om zichzelf te profileren. De organisatie roept de overheid op de consument te beschermen tegen de berichtgeving van Milieudefensie.
Bron: "Agrarisch Dagblad".
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid