Overslaan en naar de inhoud gaan

Gastblog: Nederland houdt tóch van reclame, en zeker van Lieke

De reclames van Calvé, wie is er niet groot mee geworden?
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Gastblog: Nederland houdt tóch van reclame, en zeker van Lieke

De reclames van Calvé, wie is er niet groot mee geworden? Toen reclamebureau Alfred de vraag kreeg een nieuwe campagne te ontwikkelen, waren de verwachtingen hooggespannen. Dat was niet voor niks, hun Lieke-spot is genomineerd voor een Ster Gouden Loeki. Edward van de Ridder van Alfred vertelt meer over de ontwikkeling van ‘de nieuwe Calvé’.

“Alfred werkt al bijna 12 jaar voor Calvé Pindakaas. En sommige Alfredo’s al langer. Er was zelfs iemand die bij het insturen van de totale campagne voor een andere award nog precies wist welke creatieven er allemaal aan Evert hadden gewerkt. Je zou dus kunnen zeggen dat wij er ook groot mee zijn geworden. 

Het is dan ook, zeker binnen Alfred, niet zomaar iets als je de vraag krijgt om ‘de nieuwe Calvé’ te bedenken. Het is niet alleen een campagne waar heel Nederland reikhalzend naar uitkijkt, het is iets waarvoor Alfred letterlijk uitloopt: toen de klant kwam briefen, kwamen ‘heel toevallig’ alle creatieven even een hand geven.

En dan ligt de lat hoog. Hoger dan bij een ‘gewone’ briefing. Dan moet je Nederland raken. En dat is moeilijk. Laten we eerlijk zijn, we maken onszelf in dit vak maar al te vaak wijs dat wat wij doen er niet echt meer toe doet. Dat we reclame beter kunnen verstoppen in andere content en liefst de afzender verzwijgen. Dat reclame niet echt meer raakt, niet veel meer losmaakt.

Juist daarom is en blijft de Gouden Loeki voor ons de ultieme erkenning. Omdat het bewijst dat het grote publiek van je campagne houdt. En dat we heel Nederland hebben weten te raken (en dat lukt überhaupt niet zo vaak meer, behalve bij een EK-finale).

Als er één ding is dat de Calvé-film over Lieke heeft bewezen, dan is het de relevantie van tv-reclame om een collectieve emotie los te maken. Zeker, de timing was goed en de tijdgeest helpt, nu de maatschappelijke discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen hoog oploopt. Maar het idee maakt het verschil. Geen opgeheven vingertje over gelijkheid, geen grap ten koste van jongens, maar een vertederend verhaal dat je meesleept en raakt - al was het maar omdat je zelf ook zo vaak ‘Hé jongens’ roept.

En zo kon het gebeuren dat heel Nederland over elkaar heen viel, naar aanleiding van één commercial. Van Jinek tot het AD, van Libelle tot Linda, van Facebook tot Twitter. Dagenlang deelden Nederlanders hoeveel die ene reclamefilm bij hen had losgemaakt - en niet in de laatste plaats bij hun voetballende dochters. Zeker, Alfred houdt van reclame, dat zeggen we al bijna 12 jaar. Maar ook wij waren overdonderd door de hoeveelheid reacties. Trots zijn we al, maar om ons geluk helemaal compleet te maken ontbreekt er nog één ding. De Gouden Loeki zou het mooiste slothoofdstuk zijn voor dit jongens-, eh, meisjesboek. Dus gun Lieke jouw stem!”

Op donderdag 24 januari wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki bekendgemaakt.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mersels

Admire this article for the well-researched content and excellent wording. I got so involved in this material that I couldn’t stop reading. I am impressed with your work and skill. Thank you so much. And again I really thankful for sharing this one. Basically I'm a writer I would like to share my website here ( https://essayacademia.com/ ) and sometimes I wait for your post to get more this type of blogs. A good blog always comes-up with new and exciting information and while reading I have feel that this blog is really have all those quality that qualify a blog to be a good one.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in