Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale advertentiemarkt groeit 10% in derde kwartaal

Programmatic is inmiddels goed voor ruim eenderde van alle display omzet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de vandaag vrijgegeven kwartaalupdate van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Over het hele kwartaal werd er voor 348 miljoen euro omgezet aan digitale advertenties. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2014.

related partner content for mobile comes here

Met een groei van 35% nemen video-advertenties een groter aandeel voor hun rekening binnen de display advertentiemarkt, terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16%. Behalve een verschuivende voorkeur van adverteerders, speelt hier mee dat rich media-formaten steeds meer via het veilingmodel worden verhandeld, wat een drukkend effect heeft op de prijsvorming.

Mobile advertising de grote winnaar
Adverteren op mobiele devices groeit in het derde kwartaal liefst 45% ten opzichte van het jaar ervoor. Mobile display is nu goed voor 32% van alle display advertenties, wat neerkomt op een kwartaalomzet van 42 miljoen euro. Het grootste deel wordt geleverd op smartphone en tablet (56%), de rest betreft in-app advertising (44%).  

Programmatic trading  
De groei van programmatic trading zet door en komt op een plus van 46% ten opzichte van het derde kwartaal in 2014. Meer dan eenderde van alle display advertenties wordt inmiddels geautomatiseerd verhandeld. Ondertussen wordt het aanbod van beschikbare displayformaten die via programmatic trading worden verhandeld steeds completer. Werden de afgelopen jaren met name de traditionele banners programmatic verkocht, nu is er een sterke stijging van zowel rich media (+123%)  als videoformaten (+254%) te zien.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in