Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gematigd positief over merkactivisme

Controversiële onderwerpen als LHBTI-rechten, vluchtelingen, abortus of het slavernijverleden worden minder geschikt gevonden.
Ben & Jerry's onder vuur vanwege politieke standpunt Palestijnse gebieden
Ben & Jerry's onder vuur vanwege politieke standpunt Palestijnse gebieden
© Shutterstock
Ben & Jerry's onder vuur vanwege politieke standpunt Palestijnse gebieden
Ben & Jerry's onder vuur vanwege politieke standpunt Palestijnse gebieden
© Shutterstock

Consumenten zijn gematigd positief over merkactivisme. Voor 25 procent van de Nederlandse consumenten kan merkactivisme een ‘reason to buy’ zijn, maar voor een nog grotere groep kan het ook een reden zijn om een merk niet te kopen; wanneer men het oneens is met het standpunt van het merk. Dat is één van de resultaten uit een studie die Dr. Ir. Peeter Verlegh deed voor Swocc (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek naar merkactivisme werd 1019 Nederlandse consumenten gevraagd welke onderwerpen zij geschikt vinden (en welke niet), en hoe merkactivisme hun houding tegenover het merk beïnvloedt.

Aanmelden

De publicatie wordt officieel gepubliceerd op donderdag 2 februari 2023 in de Doelenzaal (universiteitsbibliotheek, Universiteit van Amsterdam, Singel 425, 1012 WP Amsterdam). Tijdens het evenement zal Verlegh zijn bevindingen toelichten. Daarnaast delen de top 100 marketeers Nathalie Lam (Philips) en Ine Stultjens (Auping), en Jeffrey de la Fuente (BKB) hun expertise op het gebied van merkactivisme en communicatie.

Aanmelden voor het evenement kan hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in