Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Chinezen houden van sponsors, Nederlanders zijn sceptisch’

Nederlanders zijn bovengemiddeld kritsch over de mate waarin ze met commercie worden geconfronteerd tijdens de Olympische Spelen. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de nieuwste editie van dit onderzoek onder 35.000 consumenten in 36 landen werd dit keer een speciale sectie gereserveerd voor de Olympische Spelen in Londen. Hoe staat de consument tegenover sponsoring van de Spelen? De meningen zijn verdeeld. In Nederland is 65% van de bevolking zich ervan bewust dat sponsoren nodig zijn om de Spelen mogelijk te maken. Het grootst is het begrip voor deze noodzaak in Colombia, de Filipijnen, Venezuela, Mexico en Zuid-Afrika, met meer dan 75%. In Zweden, Zuid-Korea, Hong Kong en Denemarken kan minder dan de helft van de bevolking zich erin vinden dat sponsoring onontbeerlijk is.

related partner content for mobile comes here

Toch zijn het niet deze landen waarin men zich ergert aan de hoeveelheid reclame en bedrijfslogo’s tijdens de Spelen. Alleen in Australië, Frankrijk en India ligt de irritatie hoog, en dan nog altijd onder de 50%. De Chinezen zijn het meest tolerant: van deze ruim 1 miljard kijkers vindt ‘slechts’ 15% de hoeveelheid reclame vervelend. 10% van de Chinezen geeft zelfs toe dat zij een beter gevoel krijgen bij een merk als het de Spelen sponsort. Hierin staan ze niet alleen. Ook in Turkije, Indonesië, Peru en de Filipijnen draagt zichtbaarheid rond de Olympische Spelen positief bij aan het gevoel bij een merk.

In Nederland zijn we met 38% licht bovengemiddeld kritisch over de mate waarin we tijdens het kijken naar dit sportevenement geconfronteerd worden met de commercie. Waar gemiddeld 26% van de wereldbevolking wel open staat voor beïnvloeding door sponsors, zijn de ondervraagde Nederlanders het meest overtuigd van hun immuniteit hiervoor: slechts 7,6% van ons denkt een beter gevoel te krijgen over sponsorende merken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in