Overslaan en naar de inhoud gaan

Fittie in telecomland

KPN dacht gebruik te maken van de afwezigheid van klanten in verband met de zomervakantie door abonnementstarieven voor zakelijke telefonie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

KPN dacht gebruik te maken van de afwezigheid van klanten in verband met de zomervakantie door abonnementstarieven voor zakelijke telefonie op het vaste net met 25% te verhogen. Deze eenzijdige wijziging van de abonnementsvoorwaarden maakt KPN klanten contractvrij tot 1 augustus. Voor de concurrentie reden om een tandje bij te schakelen en zoveel mogelijk zakelijke bellers op de KPN tariefsverhoging te wijzen. In de commercials op radio 1, billboards langs de (digitale) snelweg en talloze advertenties gaat Esprit Telecom er bijvoorbeeld keihard in. Is dat verstandig of had het slimmer gekund?

related partner content for mobile comes here

In juli viel de KPN-brief bij talloze ondernemers op de mat. Boodschap: uw gesprekskosten worden iets goedkoper, maar uw abonnement fors duurder. alom. KPN legt keurig uit dat de afnemer hierdoor mogelijk meer gaat betalen en biedt een alternatief in de vorm van een (duurder) flatfee abonnement. Het ex-staatsbedrijf wijst er verder keurig (maar foutief) op dat deze aanbieding geen invloed heeft op uw restant contracttermijn en voegt voor snelle afhandeling in een aantal gevallen een antwoordkaart bij. Stuur je die niet terug, dan zit je als ondernemer aan die tariefsverhoging vast. Stuur je hem wel terug, dan kies je voor dat duurdere flatfee product. Linksom of rechtsom probeert KPN deze vakantie veel ondernemers een forse tariefsverhoging door de strot te drukken en dat is geen frisse actie.

Onlangs nog werd KPN door telecomtoezichthouder voor dergelijke schimmige communicatie op de vingers getikt. Dat was naar aanleiding van de KPN campagne van eind 2010. Met die campagne hield KPN haar zakelijke afnemers een worst voor, zonder heel transparant te zijn over consequenties en voorwaarden. OPTA dwong KPN uiteindelijk tot een extra toelichting, welke in maart en april van 2011 werd verstrekt. Het geheel leidde tot vragen in de Tweede Kamer. In de beantwoording van die kamervragen bevestigde Minister Verhagen het gebrek aan transparantie in de KPN communicatie, maar vond hij het niet nodig om handelend op te treden.

Waar de concurrentie beperkt reageerde op de brief van december 2010, is dat nu een ander verhaal. Alternatieve partijen als maken via diverse kanalen duidelijk dat KPN de tarieven verhoogt en bieden alternatieven die goedkoper zijn en blijven. Met “Zakelijke telefonie 25% duurder, KPN doet het gewoon” op Radio1 en langs de (digitale) snelweg kiest voor de frontale aanval: geen 25% verhoging, maar wel blijvend tenminste 10% extra korting op het belverkeer.

Wat is effectiever? De wat rustigere benadering van Tele2 of de ‘duidelijker wordt het niet’ aanpak van Esprit Telecom? En wat vinden jullie van de actie van KPN. Kan die ethisch gezien door de beugel of is dit onbehoorlijk?

>>>>>>>>>>--------------------------------------------------------------------<<<<<<<<<<

Voor de volledige openheid: ik ben directeur van Zoranet, belangrijk partner van Tele2. Vorig jaar heb ik Zoranet verkocht aan Detron ICT & Telecom Groep. Ook Esprit Telecom is onderdeel van Detron. Ik ben in zijn geheel niet betrokken bij de actie van Esprit Telecom, heb geen inzicht in de campagne en verkoop met Zoranet geen belminuten. Wel VoIP, maar dat is een significant ander (goedkoper) product.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in