Branding by Number
Gastblogger Alef de Jong:
In een artikel op BrandChannel staat dat "branding by number" een nieuwe trend is. Na merknamen gebaseerd op kleuren (Orange, BlauwResearch), voornamen (Ilse, Alex, Ben) en plaatsnamen (Patagonia, Colarado, Malibu) is het nu dus de beurt aan nummers in je naam. In Nederland hebben we daar ook een paar van, NET5, SBS6, e18hteen (restaurant), 013 (poppodium) en 6 (surfing magazine).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaNummers kunnen fictief zijn, maar ook een associatie leggen naar een belevingswereld. Het surfblad 6 (six) doet dat ook, al zal de associatie vooral bij surfers gelegd worden. 6 staat namelijk voor six feet (high) en dat is een hoge golf die voor iedere surfer begeerd wordt. Een voorbeeld van een Nederlandse fantasie naam is ov9292 (reisinformatie voor openbaar vervoer). Doordat zij de naam afgeleid is van het telefoonnummer, 0900-9292 en verwijst naar de site, ov9292.nl is dit een sterke combinatie.
Nummers zijn echter wel moeilijk vast te leggen en kunnen weinig onderscheidend zijn. In de Nederlandse radio en tv wereld kennen we bijvoorbeeld verschillende nummernamen, RTL4 5 en 7, NET5, SBS6, 3FM, Radio1 en Radio5. Maar ook in het buitenland zien we verschillende nummernamen. Zo heeft BMW de 3 serie, maar dit kon zij konden Hutchison niet verhinderen een mobiele telefoonmerk genaamd 3 op de markt te brengen.
Als voordeel heeft de een nummernaam dat het veel mensen kan aanspreken, want iedereen heeft een datum die veel voor hem/haar betekend. Deze datums bestaan uit cijfers. Redenerend vanuit het 'egoism principe' (wat van jouw is waardeer je hoger) zou je veronderstellen dat mensen een voorkeur hebben voor een bepaald cijfer of cijfers. Wellicht kun je daar je voordeel mee doen als je een nummernaam ontwikkeld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid