Overslaan en naar de inhoud gaan

Branding by Number

Gastblogger Alef de Jong:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gastblogger :

related partner content for mobile comes here

In een artikel op staat dat "branding by number" een nieuwe trend is. Na merknamen gebaseerd op kleuren (Orange, BlauwResearch), voornamen (Ilse, Alex, Ben) en plaatsnamen (Patagonia, Colarado, Malibu) is het nu dus de beurt aan nummers in je naam. In Nederland hebben we daar ook een paar van, NET5, SBS6, e18hteen (restaurant), 013 (poppodium) en 6 (surfing magazine).

Nummers kunnen fictief zijn, maar ook een associatie leggen naar een belevingswereld. Het surfblad 6 (six) doet dat ook, al zal de associatie vooral bij surfers gelegd worden. 6 staat namelijk voor six feet (high) en dat is een hoge golf die voor iedere surfer begeerd wordt. Een voorbeeld van een Nederlandse fantasie naam is ov9292 (reisinformatie voor openbaar vervoer). Doordat zij de naam afgeleid is van het telefoonnummer, 0900-9292 en verwijst naar de site, is dit een sterke combinatie.

Nummers zijn echter wel moeilijk vast te leggen en kunnen weinig onderscheidend zijn. In de Nederlandse radio en tv wereld kennen we bijvoorbeeld verschillende nummernamen, RTL4 5 en 7, NET5, SBS6, 3FM, Radio1 en Radio5. Maar ook in het buitenland zien we verschillende nummernamen. Zo heeft BMW de 3 serie, maar dit kon zij konden Hutchison niet verhinderen een mobiele telefoonmerk genaamd 3 op de markt te brengen.

Als voordeel heeft de een nummernaam dat het veel mensen kan aanspreken, want iedereen heeft een datum die veel voor hem/haar betekend. Deze datums bestaan uit cijfers. Redenerend vanuit het 'egoism principe' (wat van jouw is waardeer je hoger) zou je veronderstellen dat mensen een voorkeur hebben voor een bepaald cijfer of cijfers. Wellicht kun je daar je voordeel mee doen als je een nummernaam ontwikkeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in