Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken in ons hoofd

Gastblogger Alef de Jong:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gastblogger :

related partner content for mobile comes here

Onze hersenen bestaan uit een rechter (emotie) en linker (rationeel) helft. Bij de ontwikkeling van een merknaam kun je daar rekening mee houden. Want bij de meeste mensen heeft één helft een overwicht. Een accountant zal meer met zijn linker hersenhelft doen, daar waar bijvoorbeeld een fotograaf meer rechts georiënteerd is.

Dit is ook te herkennen aan hoe iemand nadenkt en kijkt. Een creatief iemand, die in beelden denkt zal omhoog kijken, omdat hij/zij dan beelden afspeelt in zijn hoofd. Iemand die vooral denkt in cijfers en rationeel zaken overweegt kijkt meer naar de linker benedenhoek. Dit is goed om te weten, voor als je iemand moet overtuigen. Schets je een beeld van het resultaat of bereken je in cijfers de verwachte meer opbrengst.

Uit onderzoek is echter gebleken dat mensen een merknaam vooral in de rechterhersenhelft verwerken, daar waar een gewoon woord eerder door de linkerhersenhelft zal worden verwerkt. Je kan zeggen dat een merknaam een speciaal soort woord is. Een merk(naam) is omringt door associaties en ideeën. Zorg dus dat je met de merknaam de juiste associaties oproept.

Ook is er een verschil tussen soorten namen. Veel voorkomende namen of beschrijvende namen worden in de rechter hersenhelft verwerkt die dicht tegen de linkerkant aanzit. Maar hoe abstracter de naam hoe meer naar rechts de naam verwerkt wordt. Wil je dus associaties en emotie oproepen, dan kun je het best een fictieve of fantasie naam gebruiken. In dit opzicht is bijvoorbeeld voor een TV zender de naam Talpa beter dan de naam Tien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in