Overslaan en naar de inhoud gaan

Gelderlander lanceert nieuwe light-krant

Dagblad De Gelderlander uit Nijmegen heeft vandaag een nieuwe krant op de markt gebracht in het zogenoemde Valleigebied, de regio rondom…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Vallei, zoals de nieuwe krant heet, verschijnt op tabloidformaat en bevat uitsluitend regionaal nieuws.

related partner content for mobile comes here

Volgens hoofdredacteur Ulko Jonker van De Gelderlander is uit onderzoek gebleken dat er een groep krantenlezers is die geen behoefte heeft aan ander nieuws dan dat uit de regio. 'Veel mensen vinden de gewone krant te duur en te veelomvattend', zei hij maandagmorgen tegen het ANP.

De Vallei verschijnt op werkdagen en kost in de losse verkoop 50 eurocent. Wie een abonnement neemt, krijgt op zaterdag de gewone volledige Gelderlander in de bus.

Jonker erkent dat het uitbrengen van een nieuwe krant een risico is in de moeilijke economische tijden die de dagbladen doormaken.

'Maar we moeten niet stil blijven zitten, en de moed hebben om iets nieuws te proberen', vindt de hoofdredacteur. Volgens hem toont onderzoek aan dat De Vallei niet direct een concurrent zal worden voor de twee edities die De Gelderlander uitbrengt in hetzelfde gebied.

'We hebben daar een trouwe groep abonnees, die hecht aan een krant met meer dan alleen regionale berichten.'

De Vallei is net als De Gelderlander onderdeel van uitgeversmaatschappij Wegener uit Apeldoorn. Directeur Jan Houwert heeft maandagmorgen gezegd, dat de voor Nederland unieke krant zeker een jaar de tijd zal krijgen om zich te bewijzen. Mocht het concept een succes zijn, dan willen zowel de hoofdredactie van De Gelderlander als Wegener een vergelijkbare 'light-krant' in andere gebieden van de grond tillen, aldus Jonker.

De Vallei zal in de komende acht weken op alle 82.000 adressen in het gebied enige tijd gratis worden bezorgd. Om de krant met voldoende regionaal nieuws te kunnen vullen, is de Gelderlanderredactie in Ede versterkt.

Het is een bijzonder intiatief, maar alle tabloid-initiatieven doen me wel een beetje denken aan de activiteiten die de jeneverstokers in de jaren '90 ondernamen om het ouwe lullen-drankje jenever te verjongen. Het kostte erg veel geld (Let's Bokma!) en leverde uiteindelijk niets op.

De afkalving ging in ieder geval onverminderd door?..

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in