‘Adverteerders letten onvoldoende op naleving mediacontract’
Dat meldt KPMG Intellectual Property Services. Veel adverteerders vertrouwen op een correcte behandeling van het media inkoopcontract en vinden dat een controle als een motie van wantrouwen wordt gezien en de goede relatie met het media inkoopbureau op het spel kan zetten.
Daarnaast realiseren de adverteerders zich onvoldoende hoe groot het financiële belang is van het niet goed opvolgen van de afspraken door het bureau, waardoor zij de noodzaak van het houden van periodieke controles vaak niet inzien, meent KPMG. De complexiteit van het contract vormt volgens het bedrijf in de praktijk vaak een probleem, waardoor de interpretatie van bepalingen niet altijd duidelijk is.
’Nagenoeg alle contracten met mediabureaus bieden door middel van een zogenaamde audit clause de mogelijkheid door een onafhankelijke derde een controle te laten uitvoeren’, constateert Bob Crouwel, partner bij KPMG Intellectual Property Services. "Bureaus laten hiermee zien transparant te willen zijn in de richting van hun opdrachtgevers en controle op de opgave toe te staan. In de huidige praktijk vindt deze controle echter zelden plaats. Dit brengt vanzelfsprekend voor de adverteerder een verhoogd risico op onjuist in rekening gebrachte kosten met zich mee of onvolledige vergoeding van de inkoopvoordelen, waardoor bedrijven er niet in slagen de maximale waarde uit uw media inkoopcontract te halen.’
Volgens Crouwel doet de toegenomen aandacht voor het niet doorberekenen van kortingen op grond van het mediacontract de integriteit van de reclamebranche geen goed, terwijl daarvoor geen aanleiding is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid