Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel minder nieuwe producten in supermarkt

Het aantal nieuwe producten dat in supermarkten is geïntroduceerd, is in de eerste zes maanden van dit jaar fors afgenomen. Er zijn in die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit komt naar voren uit een onderzoek van IRI Nederland. Van echte innovatie was nauwelijks sprake. Het gaat vooral om nieuwe smaakjes, varianten op bestaande producten en nieuwe verpakkingen. Dat was een paar jaar geleden anders met vernieuwende producten als Senseo, Becel Pro-Active en Vanish Oxy Action.
‘De innovaties zijn gedaald tot een dramatisch laag niveau', licht commercieel directeur Johan Boersma van IRI Nederland toe. Volgens hem laat vooral de vernieuwing onder A-merkfabrikanten te wensen over. ‘Veel retailers kiezen nadrukkelijker voor het huismerken ten koste van het A-merk. Dat zien we bij Albert Heijn en Super De Boer die met hoogwaardige nieuwe 'huisartikelen' komen. Het geldt ook voor Edah.’

related partner content for mobile comes here

IRI noemt de prijzenslag als een belangrijke reden dat het aantal productintroducties flink is afgenomen. ‘De retail roept wel om innovaties, maar gooit ze dan gelijk in de strijd om de klanten.' IRI Nederland noemt de situatie vrij triest. Er is al twee jaar geen omzetgroei. De handel en de industrie houden elkaar in de wurggreep.

Unilever zegt het eerste halfjaar niet minder producten te hebben geïntroduceerd dan vorig jaar. ‘Juist in tijden zoals deze is het voor ons belangrijk om met vernieuwingen te komen', meldt een woordvoerder. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld Knorr Vie op de markt gebracht en recentelijk een
verpakking voor vaatwastabletten die oplost in water. In het eerste
halfjaar ging het bij ons om tientallen nieuwe producten (ANP).’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in