Veel minder nieuwe producten in supermarkt
Dit komt naar voren uit een onderzoek van IRI Nederland. Van echte innovatie was nauwelijks sprake. Het gaat vooral om nieuwe smaakjes, varianten op bestaande producten en nieuwe verpakkingen. Dat was een paar jaar geleden anders met vernieuwende producten als Senseo, Becel Pro-Active en Vanish Oxy Action.
‘De innovaties zijn gedaald tot een dramatisch laag niveau', licht commercieel directeur Johan Boersma van IRI Nederland toe. Volgens hem laat vooral de vernieuwing onder A-merkfabrikanten te wensen over. ‘Veel retailers kiezen nadrukkelijker voor het huismerken ten koste van het A-merk. Dat zien we bij Albert Heijn en Super De Boer die met hoogwaardige nieuwe 'huisartikelen' komen. Het geldt ook voor Edah.’
IRI noemt de prijzenslag als een belangrijke reden dat het aantal productintroducties flink is afgenomen. ‘De retail roept wel om innovaties, maar gooit ze dan gelijk in de strijd om de klanten.' IRI Nederland noemt de situatie vrij triest. Er is al twee jaar geen omzetgroei. De handel en de industrie houden elkaar in de wurggreep.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Unilever zegt het eerste halfjaar niet minder producten te hebben geïntroduceerd dan vorig jaar. ‘Juist in tijden zoals deze is het voor ons belangrijk om met vernieuwingen te komen', meldt een woordvoerder. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld Knorr Vie op de markt gebracht en recentelijk een
verpakking voor vaatwastabletten die oplost in water. In het eerste
halfjaar ging het bij ons om tientallen nieuwe producten (ANP).’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid