Overslaan en naar de inhoud gaan

Vechten om een nummertje

Met weer een nieuwe Nederlandse zender op de buis, naamswijzigingen en campagnes van de diverse zenders, is er weer strijd rond de positie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De strijd om een prominente positie wordt volop gevoerd, waarbij met name de posities acht tot en met 10 een gedifferentieerd beeld laten zien. Talpa heeft nog een flinke weg te gaan; de gewenste nummer 10 positie is in slechts 16 procent van de huishoudens een feit.
Toch lijkt de strijd rond de posities op de afstandsbediening maar gedeeltelijk de moeite waard; een meerderheid van de kijkers vindt het niet belangrijk of de zenders waar men regelmatig naar kijkt op de posities een tot en met negen zitten; ze kijken toch wel.

related partner content for mobile comes here

Aangenomen wordt dat het behoren tot de eerste negen posities op de afstandsbediening een belangrijk voordeel is voor wat betreft zenderkeuze.Toch deelt slechts 44 procent van de zappende Nederlanders deze mening. Een even grote groep vindt dit niet belangrijk, de rest staat er onverschillig tegenover. Slechts 35 procent toetst meestal de nummers in terwijl bijna de helft van de kijkers de pijltjestoets meestal gebruikt om de zender naar keuze te vinden. De overige 18 procent maakt even vaak gebruik van beide mogelijkheden.

De knoppen een tot en met vijf blijven voorbestemd voor respectievelijk de publieke kanalen Nederland 1, 2 en 3 en vervolgens RTL 4 en 5. De percentages variëren hier van 97 procent (Ned 1) tot 88 procent (RTL 5).

Bij de knoppen zes en zeven bestaat een meer gespreid beeld. Er is nog wel sprake van een duidelijke voorkeur met SBS 6 op zes ( 69 procent) en RTL 7 op zeven ( 61 procent), maar deze scores zijn toch beduidend lager dan bij de zenders op de eerste vijf posities.

De derde groep, gevormd door de posities acht, negen en tien, is het strijdperk van Net 5, Veronica en Talpa. Hier is de Nederlander duidelijk minder unaniem. Nieuwkomer Talpa wordt het meest op de tiende positie geprogrammeerd. Niet gek voor de jongste zender in het Nederlandse zenderpark die deze positie ambieert, maar er is nog veel werk te doen: binnen slechts 16 procent van de huishoudens is Talpa op de tiende positie te vinden.

Een andere manier om naar de zenderindeling te kijken is door na te gaan hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens de verschillende zenders bij de eerste tien knoppen heeft ondergebracht respectievelijk bij de eerste vijftien (zie figuur).

Klik op figuur voor groter beeld

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in