
Tijdens een bijeenkomst in het Amsterdamse NEMO Science Museum is Booking.com uitgeroepen tot het meest waardevolle Nederlandse merk. Organisator Kantar presenteerde daar weer de dertig sterkste merken van Nederland: de BrandZ Top 30.
Ongeveer 200 belangstellende keken in het zaaltje van het museum met interesse naar de aftelvideo waarin veel grote merken voorbijkwamen.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDit is de top vijf van sterkste merken:
- Booking.com
- Heineken
- ING
- Philips
- KPN
Volgens de rekenaars van Kantar heeft Booking een waarde heeft van 23,556 miljard dollar. Een speciale award (en wat thee in de goodiebags voor de bezoekers) was er voor Pickwick dat volgens de organisatoren de meeste potentie heeft om te groeien.
Finding new spaces
In het kindermuseum nam Kristofer Barber van Booking.com, director global communications, de award in ontvangst van Bram van Schaik, Managing Director, Kantar Insights in Nederland. Op het podium vertelde Barber een aardig verhaal over het thema van de avond: ‘Finding new space’. ‘Ik denk dat het de oprichters 30 jaar geleden compleet zou hebben verbaasd als ze hadden geweten wat er van hun kleine idee zou worden,’ zei hij. ‘Toen was het gewoon: kunnen mensen via internet een hotel boeken?’ Dat eenvoudige idee groeide uit tot een wereldwijd techbedrijf. En het geheim? Experimenteren. ‘De eerste test was simpel: doen menselijke aanbevelingen het beter dan algoritmes? Spoiler: de mens won. Maar sindsdien testen we alles. We doen letterlijk niets op basis van meningen, zelfs niet van de bestbetaalde persoon in de kamer.’
Meer dan hotels
Booking.com begon ooit met alleen hotels, maar heeft inmiddels flink uitgebreid. ‘De eerste stap in het vinden van ‘new space’ was het toevoegen van appartementen en vakantiewoningen. Dat vroeg om een andere aanpak, maar omdat we zo klantgericht werken en alles testen, konden we snel aanpassen.’ Ook op het gebied van technologie blijft Booking.com vooruitkijken. ‘We gebruiken al jaren AI en machine learning, maar generatieve AI gaat opnieuw alles veranderen. Het maakt reizen persoonlijker. Als je vlucht vertraagd is, kunnen we je hotel alvast een bericht sturen dat je later komt – en misschien zelfs een fles champagne regelen als je iets te vieren hebt.’
Die innovatie op basis van AI kun je samenvatten als ‘het reisbureau komt terug, maar dan een beetje anders’. Voor Barber draait innovatie niet om grote woorden, maar om slim observeren en snel bijsturen. ‘Reizen is rommelig. Onze missie is om het soepeler te maken. En dat begint bij luisteren naar je klant, blijven testen en durven veranderen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee