Overslaan en naar de inhoud gaan

Booking.com sterkste merk van Nederland

In de top van Kantars Brandz Top 30 van sterke merken staan vertrouwde iconische Nederlandse merken.
brandz booking
Booking.com is wederom het sterkste in 2025
brandz booking
Booking.com is wederom het sterkste in 2025

Ongeveer 200 belangstellende keken in het zaaltje van het museum met interesse naar de aftelvideo waarin veel grote merken voorbijkwamen.

Dit is de top vijf van sterkste merken:

  1. Booking.com
  2. Heineken
  3. ING
  4. Philips
  5. KPN

Volgens de rekenaars van Kantar heeft Booking een waarde heeft van 23,556 miljard dollar. Een speciale award (en wat thee in de goodiebags voor de bezoekers) was er voor Pickwick dat volgens de organisatoren de meeste potentie heeft om te groeien.

Finding new spaces
In het kindermuseum nam Kristofer Barber van Booking.com, director global communications, de award in ontvangst van Bram van Schaik, Managing Director, Kantar Insights in Nederland. Op het podium vertelde Barber een aardig verhaal over het thema van de avond: ‘Finding new space’. ‘Ik denk dat het de oprichters 30 jaar geleden compleet zou hebben verbaasd als ze hadden geweten wat er van hun kleine idee zou worden,’ zei hij. ‘Toen was het gewoon: kunnen mensen via internet een hotel boeken?’ Dat eenvoudige idee groeide uit tot een wereldwijd techbedrijf. En het geheim? Experimenteren. ‘De eerste test was simpel: doen menselijke aanbevelingen het beter dan algoritmes? Spoiler: de mens won. Maar sindsdien testen we alles. We doen letterlijk niets op basis van meningen, zelfs niet van de bestbetaalde persoon in de kamer.’

Meer dan hotels
Booking.com begon ooit met alleen hotels, maar heeft inmiddels flink uitgebreid. ‘De eerste stap in het vinden van ‘new space’ was het toevoegen van appartementen en vakantiewoningen. Dat vroeg om een andere aanpak, maar omdat we zo klantgericht werken en alles testen, konden we snel aanpassen.’ Ook op het gebied van technologie blijft Booking.com vooruitkijken. ‘We gebruiken al jaren AI en machine learning, maar generatieve AI gaat opnieuw alles veranderen. Het maakt reizen persoonlijker. Als je vlucht vertraagd is, kunnen we je hotel alvast een bericht sturen dat je later komt – en misschien zelfs een fles champagne regelen als je iets te vieren hebt.’

Die innovatie op basis van AI kun je samenvatten als ‘het reisbureau komt terug, maar dan een beetje anders’. Voor Barber draait innovatie niet om grote woorden, maar om slim observeren en snel bijsturen. ‘Reizen is rommelig. Onze missie is om het soepeler te maken. En dat begint bij luisteren naar je klant, blijven testen en durven veranderen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in