Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: Klaar Om te Wenden - Paul de Ruijter

Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut SRM…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat moet een marketeer lezen om bij te blijven, welke literatuur biedt toegevoegde waarde, welk boek absoluut niet? Opleidingsinstituut doet een schifting en geeft iedere maand een leesadvies in Tijdschrift voor Marketing en nu ook op MolBlog.

related partner content for mobile comes here

Paul de Ruijter heeft ervaring opgedaan bij Shell en jaren als strateeg gewerkt. Over zijn ervaringen heeft hij een aardig boek geschreven. ‘Klaar Om te Wenden. Handboek voor de Strateeg’ is een basishandleiding voor degenen die de eerste schreden op het pad van strategisch denken zetten. Ook voor anderen die al meer ervaring met strategie hebben, kan dit een nuttig boek zijn.

‘Het Handboek voor de Strateeg’, zoals de ondertitel luidt, bevat inderdaad zeer praktische informatie om via een stappenplan de strategie te formuleren en uit te voeren. De acht stappen luiden als volgt:

1. Missie en succesformule
2. De omgeving verkennen
3. Scenario’s
4. Windtunnelen en opties
5. Visievorming
6. Routekaart
7. Bewegen
8. Meten en bewaken

Vooral het hoofdstuk over scenario’s is sterk en ook de andere stappen worden helder uiteengezet. Deze scenario’s vormen een rode draad door het gehele boek.

Dit boek is anders dan de meeste boeken over strategie, die dan ook vaak van de hand van Amerikaanse auteurs komen. Het is een oerdegelijk Nederlands boek, met Nederlandse voorbeelden en helder Nederlands taalgebruik. Eerlijk gezegd ben ik niet zo enthousiast over termen als ‘windtunnelen’, maar aan de andere kant worden door andere auteurs ook misschien te vaak Amerikaans-Engelse termen gebruikt.

Een enkele keer komt het boek een beetje oubollig over, maar laten we dat maar toeschrijven aan de degelijkheid. Ook de metafoor ‘Klaar Om te Wenden’ wat natuurlijk een term uit de zeilsport is, wordt niet volledig uitgediept.

De voorbeelden zijn herkenbaar en komen bijna allemaal uit zeer grote organisaties en overheden. Dat maakt het boek misschien minder interessant voor mensen die liever een entrepreneur aan het woord willen zien. Toch zijn de voorbeelden wel geschikt en tonen ze duidelijk aan dat strategievorming noodzakelijk is.

Aan alles in het boek is te merken dat De Ruijter zeer veel ervaring heeft, die hij graag optekent. Zijn co-auteurs hebben het grootste deel van het verhaal opgeschreven, wat heeft geleid tot een leesbaar verhaal. Het boek is als handleiding te gebruiken voor het formuleren en uitvoeren van strategie, hoewel de uitvoering misschien iets minder aan bod komt dan de analyse. Het boek is geschikt voor grote organisaties, maar ook kleinere bedrijven zullen baat hebben bij deze gestructureerde aanpak.

Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: **
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: ****Aanrader door de complete aanpak, degelijke opzet en herkenbaarheid.

Recensent: Martin Danko

Klaar Om te Wenden
Paul de Ruijter, Saskia Stolk, Henk Alkema
Scriptum
ISBN 9789055946808

Meer weten?.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in