Wéér een nieuwe kortingssite? Of toch niet?
Dagaanbieders zijn hot. Kortingscodes zijn in. En groupdeals overheersen de media.We worden sinds enige tijd overspoeld met kortingen en superdeals op het internet. Er gaat geen dag voorbij dat we geen aanbiedingen als ‘onbeperkt-sushi-voor-10-euro’ of ‘ijskarten-voor-twee-slechts-€19,95’ om de oren krijgen. Via Facebook en Twitter wordt dit soort deals aan de lopende band verspreid. Zelf krijg ik wel eens een mailtje van een attente vriend of vriendin die mij wijst op een deal ‘die echt iets voor mij is’. Fantastisch toch, de kracht van social media?
Wij Nederlanders vinden deze trend van kortingen, deals en aanbiedingen natuurlijk prachtig, je zou bijna gek zijn om nog zonder korting iets te kopen! En voor lokale kleine bedrijven zijn de groepsdeal- en kortingssites een makkelijke manier om snel veel nieuwe klanten binnen te halen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Voor en nadelen groupdeals
Er zit echter voor de lokale bedrijven soms een keerzijde achter de groupdeals. Het kost de bedrijven namelijk vaak meer dan het oplevert. Ze betalen vaak namelijk bovenop de korting die zij aanbieden, een aanzienlijk percentage aan de groupdeal-aanbieder. En wat als er ineens 100-en mensen besluiten in te gaan op de actie waar jij als kleine ondernemer slechts een kleine marge of zelfs negatieve marge op hebt?
Er zitten natuurlijk ook een heleboel voordelen aan de groupdeal sites, zoals de kans op herhaalaankopen of een vast percentage mensen dat vergeet om de deal te innen (al gaat dit bedrag soms ook naar de groupdeal aanbieders) of het grote aantal ‘nieuwe klanten’, maar toch zullen er veel kleine bedrijven zijn die Groupon net een maatje te risicovol vinden en dus liever voor een lagere korting / kleinere samenwerking kiezen.
Nieuw concept?
Dit zag ook Jochem Vroom, een internetondernemer bekend van o.a. de kortingssite www.actiecode.nl en internationale varianten hiervan. Met zijn overname en de veranderingen die hij daarbij wil gaan toepassen denkt hij het gat dat de huidige groupdeal-sites laten liggen op te kunnen vullen. In een poging hiertoe heeft hij onlangs de website www.actiekrant.nl overgenomen, een website die ook richt op steden en dus plaatselijke MKB’ers.
Er zijn echter een aantal grote verschillen tussen een site als Actiekrant en bijvoorbeeld een Groupon of een iBood. Het grootste verschil is dat het voor MKB’ers gratis is om een actie te plaatsen op Actiekrant.nl. Het is zelfs mogelijk om zelf de acties te uploaden naar de website. Het enige wat de ondernemer hoeft te doen, is een profiel aan te maken en zijn actie wordt opgenomen op de website. Ook wordt er op de site gefocust op meerdere MKB’ers en niet op één aanbieding per dag. Ik denk dat veel lokale ondernemers dankbaar gebruik zullen maken van deze 'MKB-groupdeal'.
Bij Actiekrant.nl hoeft een consument ook niet vooraf te betalen voor een aanbieding. Daarnaast is de manier waarop kortingen naar consumenten worden gecommuniceerd ook verschillend. Actiekrant zal niet de miljoenen e-mail adressen hebben zoals bijvoorbeeld Groupon, maar gaat waarschijnlijk meer uit van de gedachte dat mensen nieuwsgierig zijn naar álle goede deals in de buurt. Groupon en Groupdeals.nl tonen de consument vaak slechts namelijk maar 1 deal per stad per dag.
Geografische targeting
Volgens Jochem Vroom is een volgende stap om deze lokale kortingsacties middels mobiele applicaties en GPS targetting te gaan aanbieden aan consumenten. Als zij dan langs een winkel lopen kunnen ze via de APP even kijken of er ook een korting te behalen valt. Deze vorm van marketing wordt nu nog eigenlijk zeer weinig bedreven, en het is de vraag of de consument hier wel klaar voor is. In Australië probeert de nieuwe 'local daily deal app' QuickerFeet wel al voeten aan de grond te krijgen. De tijd zal het leren...
Conclusie
Het businessmodel van actiekrant is interessant, wellicht voor Nederland zelfs interessanter dan de huidige groepskorting-giganten die overigens ook al langzaam naar meer deals per dag aan het verschuiven zijn. Echter moeten we wel reëel blijven: Actiekrant is nu nog een kleintje, en al klopt het businessmodel, eerst maar eens zien of ze bereik kunnen creëren. Verder zal de toegevoegde waarde mijns inziens voornamelijk zitten in een koppeling met een mobiele applicatie of een kaartje met alle kortingen erop.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid