Bestedingen aan autoreclames blijven stijgen


In het eerste kwartaal van 2011 werd er in Nederland voor ruim 73 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 16,2 pct ten opzichte van het eerste kartaal van 2010, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral tv profiteert met 47 pct (43,3 miljoen euro) fors van de groei van de personenautomarkt. Binnen de totale mediamix hebben ook tijdschriften (+25,4%) en buitenreclame (+23,2%) kunnen profiteren van de groei. Radio en dagbladen zagen de bestedingen ten opzichte van kwartaal 2010 met 16,5 pct afnemen.
In het eerste kwartaal van 2009 werd nog 58,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat al ruim 62,8 miljoen en nu in het eerste kwartaal 2011 staat de teller op ruim 73 miljoen euro. 'Het lijkt erop dat door de toegenomen autoverkopen de automerken meer uitgeven aan reclame', zegt Lars de Vries van Adfact.
Ook hebben de vele introductiecampagnes bijgedragen aan de extra bestedingen. Het aandeel van de introductiecampagnes binnen de totale bestedingen in het eerste kwartaal was ruim 38 pct. Grote introductiecampagnes waren die van de Lexus CT200h, Ford Focus, Volvo S60/V60, Peugeot 508 en Nissan Micra.
Bijna alle merken binnen de top 10 van grootste autoadverteerders hebben fors meer besteed dan in het eerste kwartaal van vorig jaar met uitzondering van Hyundai en Kia. Kia heeft vorig jaar veel extra gedaan na het faillissement van Kroymans en neemt nu weer een beetje gas terug. Hyundai is nu net gestart met een nieuwe brandingcampagne. Opvallend in de top 10 is Honda, dat met ruim 2,5 miljoen op de 10e plek staat net onder Kia. Verder houdt Volkswagen zich, net als vorig jaar, opvallend stil en staat nu op de 21ste plek.
Top 5 eerste kwartaal 2011
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
1.Peugeot 6,9 miljoen euro (+33,9%)
2.Opel 5,3 miljoen euro (+23,1%)
3. Ford 5,2 miljoen euro (+28,9%)
4. Renault 5,0 miljoen euro (+28,6%)
5. Hyundai 4,7 miljoen euro (- 5,3%)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid