Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen aan autoreclames blijven stijgen

De Nederlandse mediabestedingen aan autoreclames zijn in het eerste kwartaal weer verder toegenomen: 16,2 pct.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het eerste kwartaal van 2011 werd er in Nederland voor ruim 73 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 16,2 pct ten opzichte van het eerste kartaal van 2010, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau . Vooral tv profiteert met 47 pct (43,3 miljoen euro) fors van de groei van de personenautomarkt. Binnen de totale mediamix hebben ook tijdschriften (+25,4%) en buitenreclame (+23,2%) kunnen profiteren van de groei. Radio en dagbladen zagen de bestedingen ten opzichte van kwartaal 2010 met 16,5 pct afnemen.
In het eerste kwartaal van 2009 werd nog 58,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2010 was dat al ruim 62,8 miljoen en nu in het eerste kwartaal 2011 staat de teller op ruim 73 miljoen euro. 'Het lijkt erop dat door de toegenomen autoverkopen de automerken meer uitgeven aan reclame', zegt Lars de Vries van Adfact.
Ook hebben de vele introductiecampagnes bijgedragen aan de extra bestedingen. Het aandeel van de introductiecampagnes binnen de totale bestedingen in het eerste kwartaal was ruim 38 pct. Grote introductiecampagnes waren die van de Lexus CT200h, Ford Focus, Volvo S60/V60, Peugeot 508 en Nissan Micra.
Bijna alle merken binnen de top 10 van grootste autoadverteerders hebben fors meer besteed dan in het eerste kwartaal van vorig jaar met uitzondering van Hyundai en Kia. Kia heeft vorig jaar veel extra gedaan na het faillissement van Kroymans en neemt nu weer een beetje gas terug. Hyundai is nu net gestart met een nieuwe brandingcampagne. Opvallend in de top 10 is Honda, dat met ruim 2,5 miljoen op de 10e plek staat net onder Kia. Verder houdt Volkswagen zich, net als vorig jaar, opvallend stil en staat nu op de 21ste plek.

related partner content for mobile comes here

Top 5 eerste kwartaal 2011

1.Peugeot 6,9 miljoen euro (+33,9%)
2.Opel 5,3 miljoen euro (+23,1%)
3. Ford 5,2 miljoen euro (+28,9%)
4. Renault 5,0 miljoen euro (+28,6%)
5. Hyundai 4,7 miljoen euro (- 5,3%)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in