Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdamse 'drugs-pr-stunt' van Björn Borg gaat viraal, maar niet in Nederland

Hier gold de 'Wet van de Moderne pr-actie': echt effect telt niet, het gaat om het casefilmpje.
Miniatuurvoorbeeld
De pop-up store van Björn Borg
© Uit de video
Miniatuurvoorbeeld
De pop-up store van Björn Borg
© Uit de video

Björn Borg hield ruim een week geleden een opmerkelijke pr-stunt in Amsterdam. Het merk dat zich steeds meer op sport richt, had een pop up-store geopend in de Amsterdamse Pijp. Klanten kregen daar een voorstel. Ze konden hun drugs inruilen, ‘swappen’, voor sportspullen onder het mom: 'sporten maakt stofjes aan die sterker zijn dan drugs'. Uiteindelijk leverden 20 Amsterdammers hun wiet en hasj in, om er met een splinternieuw sportsetje vandoor te gaan. 

related partner content for mobile comes here

Volkomen langs Nederland heen

De pr-stunt scoorde wereldwijd aandacht en ging de internationale vaksites over, waaronder AdAgeUiteindelijk kreeg het filmpje een miljoen views. Wat opvallend is: de virale ‘stunt’ ging volkomen langs Amsterdammers en ‘Nederland’ heen. Niemand wist dat er zo’n opvallende pr-actie werd gehouden. Geen Amsterdamse media die melding maakten van een winkeltje waar je drugs kon inruilen. Geen run op sportsetjes die je in ruil voor wiet kon meenemen. Het bleef angstvallig stil. 

Wet van de moderne pr-stunt

Hier laat zich de wet van de moderne pr-stunt gelden; het gaat niet om de actie zelf, het gaat om het filmpje. Dat de pr-stunt in Amsterdam geen rumoer of ophef veroorzaakte, doet er niet toe. En de maatschappij wordt er ook niet beter van. Het effect van 20 mensen die hun wiet inruilden voor sportkleding is namelijk nihil. Bjorn Borg wil vooral dat de video effect sorteert.

Waarom is Nederland zo zorgvuldig vermeden in het distributieplan van het internationale pr-filmpje? Wellicht omdat Amsterdam niet blij zou zijn met de bevestiging van het imago van ‘drugsstad’? Of zijn er legal issues?Een woordvoerder van Björn Borg draait er fijn omheen. ‘De focus van de campagne lag niet op Nederland', is de verklaring.

De video van Björn Borg

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Frederique van der Keijl

Het filmpje op YouTube heeft slechts 6.402 views. Dus waar is de zin 'Uiteindelijk kreeg het filmpje een miljoen views.' op gebaseerd?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in