Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week – StudyTube: betere cijfers in minder tijd

Bye bye zesjescultuur. StudyTube komt eraan. Het concept van Homam Karimi en Gerhard Riphagen gooit het studiemodel radicaal om. Zij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bye bye zesjescultuur. komt eraan. Het concept van Homam Karimi en Gerhard Riphagen gooit het studiemodel radicaal om. Zij bedachten een gepersonaliseerd leerplan, waarbij je tentamens maakt en oefent totdat je uitkomt op het hoogste cijfer. Nu nog alleen voor rechten- en economiestudenten – maar er zit meer in het vat.

related partner content for mobile comes here

Homam zat drie jaar geleden zelf als derdejaars rechtenstudent in de banken van Maastricht University. Het gevoel bekroop hem dat er veel meer te halen viel uit de colleges. “Met vierhonderd medestudenten luisteren naar hetzelfde college, hetzelfde huiswerk maken, hetzelfde tentamen doen – met als enige individuele feedback een cijfer. Dat moet toch anders kunnen, dacht ik.”

Studiehulpsite die uitgaat van de gebruiker
Wat Homam vooral frustreerde was een zeven krijgen. “Het is een resultaat dat aangeeft dat je nog lang niet alle stof beheerst. Maar toch ga je gewoon door met je studie, het volgende vak roept.” Hij richtte twee jaar geleden op, waarmee hij een ingrijpende verandering beoogt. “In plaats van dat de gebruiker zich aanpast aan de lesstof, moet de lesstof zich aanpassen aan de gebruiker.”

Persoonlijk in plaats van ‘one size fits all’
Met wat zij een ‘online adaptief studieplatform’ noemen, willen Homam en Gerhard de one size fits all-benadering doorbreken. “In StudyTube gaat aan de ene kant standaardcontent, bijvoorbeeld een studieboek of lesstof. Aan de andere kant rolt er gepersonaliseerde educatie uit. Je maakt oefenvragen en je krijgt daarop feedback. Je ziet wat je al begrijpt en wat nog om verdieping vraagt. Dat geeft zekerheid. Voor je blinde vlekken genereert StudyTube automatisch content – zoals een minivideocollege of een stuk tekst.”

Inhoud en technologie
De studiecyclus wordt net zo lang herhaald totdat je het onderwerp beheerst. De inhoud voor StudyTube komt nu nog tot stand met hulp van docenten. Die inbreng is voornamelijk bedoeld om te laten zien dat de technologie werkt. Rechten- en economiestudenten van diverse universiteiten kunnen gebruikmaken van 50.000 oefenvragen. Homam: ”Voor twee studies staat het platform dus, nu moeten we mogelijkheden zoeken om content toe te voegen en te valideren.”

Bijna een op de twee leert met StudyTube
Homam: “We hebben meer dan 10.000 gebruikers, de meesten van hen studeren rechten. In totaal telt Nederland 25.000 rechtenstudenten – voor ons zijn deze cijfers de bevestiging dat werkt. We verdienen door een deel van de content gratis aan te bieden. Wil je meer, dan betaal je een maandbedrag. In de toekomst ziet StudyTube vooral uitbreidingsmogelijkheden door de technologie aan te bieden aan bedrijven. Homam: “Waarom zou je een eigen omgeving voor trainingen en cursussen ontwikkelen als er een intelligent en gebruiksvriendelijk platform klaarstaat?”

eFaqt
In het buitenland bestaan vergelijkbare concepten, zoals Knewton en Grockit.com. In Nederland is de concurrentie vooralsnog klein. Homam kent de oprichter van eFaqt, dat we eerder langs zagen komen op de Accenture Innovation Awards. “Zij zijn zeker geen concurrent. helpt je een boek sneller en beter te lezen, StudyTube wil het onderwijs personaliseren.”

Nieuwe contacten en durfkapitaal
Succes wordt gemeten aan de hand van het aantal tentamenvragen dat gemaakt wordt, de duur van het StudyTube-bezoek en de snelheid waarmee een gebruiker progressie boekt. Dat beeld is positief. Aan de andere kant is StudyTube druk bezig zo veel mogelijk opleidingen en cursussen te verzamelen bij universiteiten, hogescholen en bedrijven en Homam ziet deelname aan de AIA als kans om nieuwe contacten toe te voegen aan zijn netwerk die hem daarbij kunnen helpen. Vorige maand nog werd de groeipotentie bevestigd door durfkapitalist HENQ, die 500.000 euro investeerde in StudyTube – zie .

Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in