10 populairste (tech) retailinnovaties
De top10 is bepaald door ten eerste aan consumenten een waardering te vragen voor onder andere het nut en de toegevoegde waarde van een innovatie (acceptatie). Vervolgens gaven respondenten aan of zij verwachten de innovatie te gaan gebruiken (adaptatie).
Op de eerste plek staat de zelfscankassa. 71 procent van de consumenten geeft aan hiermee bekend te zijn. Men verwacht dat 44 procent van de bevolking hier uiteindelijk gebruik van gaat maken en dat 37 procent deze innovatie accepteert. Op de tweede plaats staat een touchscreen-informatiepunt in de winkel: 49 procent is hiermee bekend.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Top 10 technologische retailinnovaties 2013:
1. Zelfscankassa
2. Touchscreen-informatiepunt in winkel
3. Interactieve paskamerhulp
4. Smart paskamer
5. Smart Carts (slimme winkelwagens)
6. Betalen met vingerafdruk
7. Augmented Reality (zoals QR-code)
8. Mobiele apps
9. Interactieve paskamerspiegel
10. Virtuele schappen
Verschil tussen man en vrouw
Op nummer 3 in de top 10 staat een interactieve paskamerhulp, waarbij vrouwen aangeven dat gemiddeld 38 procent van de Nederlandse bevolking inclusief zijzelf hiervan gebruik gaan maken. Dit percentage is bij mannen lager (28 procent).
De onbekendheid van een innovatie betekent niet dat de innovatie niet zou worden gebruikt. De interactieve paskamerhulp is slechts onder zeven procent van de ondervraagden bekend. De smart paskamer is nog het meest onbekend (zes procent), terwijl deze op nummer 4 staat in de top 10.
Vrouwen zien niet altijd de toegevoegde waarde van het gebruik van een retailinnovatie. Ze vinden daarnaast dat er meer risico’s aan zijn verbonden en geven aan dat het hen niet altijd makkelijk lijkt om een bepaalde innovatie te gebruiken. Mannen (25 procent) zouden bijvoorbeeld, indien het hen nu wordt aangeboden, eerder met een vingerafdruk betalen dan vrouwen (tien procent).
Retailers moeten consumenten beter begeleiden en overtuigen van de toegevoegde waarde van technologische winkelinnovaties om ervoor te zorgen dat ze die accepteren en gaan gebruiken, concludeert Q&A Research & Consultancy: ‘Een hogere mate van acceptatie leidt tot meer adaptatie. Hierin speelt communicatie naar klanten en personeel een grote rol.’
Het onderzoek werd gehouden onder ruim 2.800 consumenten uit het Q&A-panel van Q&A Research & Consultancy. De resultaten van de consumenten zijn gewogen naar de Nederlandse bevolking
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid