Overslaan en naar de inhoud gaan

10 populairste (tech) retailinnovaties

De zelfscankassa is voor consumenten de belangrijkste technologische retailinnovatie, blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De top10 is bepaald door ten eerste aan consumenten een waardering te vragen voor onder andere het nut en de toegevoegde waarde van een innovatie (acceptatie). Vervolgens gaven respondenten aan of zij verwachten de innovatie te gaan gebruiken (adaptatie).

related partner content for mobile comes here

Op de eerste plek staat de zelfscankassa. 71 procent van de consumenten geeft aan hiermee bekend te zijn. Men verwacht dat 44 procent van de bevolking hier uiteindelijk gebruik van gaat maken en dat 37 procent deze innovatie accepteert. Op de tweede plaats staat een touchscreen-informatiepunt in de winkel: 49 procent is hiermee bekend.

Top 10 technologische retailinnovaties 2013:
1. Zelfscankassa
2. Touchscreen-informatiepunt in winkel
3. Interactieve paskamerhulp
4. Smart paskamer
5. Smart Carts (slimme winkelwagens)
6. Betalen met vingerafdruk
7. Augmented Reality (zoals QR-code)
8. Mobiele apps
9. Interactieve paskamerspiegel
10. Virtuele schappen

Verschil tussen man en vrouw
Op nummer 3 in de top 10 staat een interactieve paskamerhulp, waarbij vrouwen aangeven dat gemiddeld 38 procent van de Nederlandse bevolking inclusief zijzelf hiervan gebruik gaan maken. Dit percentage is bij mannen lager (28 procent).

De onbekendheid van een innovatie betekent niet dat de innovatie niet zou worden gebruikt. De interactieve paskamerhulp is slechts onder zeven procent van de ondervraagden bekend. De smart paskamer is nog het meest onbekend (zes procent), terwijl deze op nummer 4 staat in de top 10.
Vrouwen zien niet altijd de toegevoegde waarde van het gebruik van een retailinnovatie. Ze vinden daarnaast dat er meer risico’s aan zijn verbonden en geven aan dat het hen niet altijd makkelijk lijkt om een bepaalde innovatie te gebruiken. Mannen (25 procent) zouden bijvoorbeeld, indien het hen nu wordt aangeboden, eerder met een vingerafdruk betalen dan vrouwen (tien procent).

Retailers moeten consumenten beter begeleiden en overtuigen van de toegevoegde waarde van technologische winkelinnovaties om ervoor te zorgen dat ze die accepteren en gaan gebruiken, concludeert Q&A Research & Consultancy: ‘Een hogere mate van acceptatie leidt tot meer adaptatie. Hierin speelt communicatie naar klanten en personeel een grote rol.’

Het onderzoek werd gehouden onder ruim 2.800 consumenten uit het Q&A-panel van Q&A Research & Consultancy. De resultaten van de consumenten zijn gewogen naar de Nederlandse bevolking

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in