WijsMerk


Wisebits is een site die is opgezet door de filosoof Bas Haring bekend van Tv, boeken en interviews. www.wisebits.nl Op deze ontzettend leuke en leerzame site worden iedere week allerlei filosofische en voor de hand liggende vragen gesteld. Je kan daarop reageren en zo als een soort wiki een bijdrage leveren aan de invulling van de vraag en een discussie creëren.
Deze week zag ik de vraag “Marketing stuurt de Mens”. Dat vond ik een meer dan interessante vraag. De stelling werd vormgegeven door het feit dat supermarkten de Consumens geen kans geeft zelf te kiezen. A, door dat Consumensen eigenlijk niet zouden weten wat ze willen (kopen), B, Consumensen kunnen de drang niet weerstaan om zo voordelig mogelijk te kopen. We kopen het goedkoopste en daar zijn de eigen merken”dus voor.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen nogal boute stelling die met allerlei ander onderzoek zomaar weer overboord kan. De psychologie van de Mens is er inderdaad op gericht om de slimme kant van de Mens te bevredigen, dat klopt wel. Een koopje gaat er altijd wel in als koek. Dat je er vier van hetzelfde in de kast thuis hebt staan is de andere kant van de bovenkamer. Ik geloof dan ook niet zo in de stelling dat Marketing de dienst uitmaakt. In dit geval de Supers.
Ik denk namelijk dat aan dit proces een ander proces vooraf gaat. De Consumens bepaalt volgens mijn simpele Consumensmodel de inhoud van de Supers. Er is geen super die iets in het schap legt waar de Consumens geen behoefte aan heeft. Daarvoor is de schapruimte te kostbaar. Maar de meest kostbare factor is een Consumens die niet of te weinig in zijn winkelwagentje gooit. Marketing is naar mijn mening ondergeschikt aan de wens van de Consumens, maar u kunt deze mening altijd nog beïnvloeden door op wisebits uw ideeën daarover prijs te geven..
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid