Overslaan en naar de inhoud gaan

Poll: de sanering van social media

Zelfstandig consultant Eduard de Wilde schreef deze column voor Tijdschrift voor Marketing. Het onderwerp leent zich ook goed voor een poll…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zelfstandig consultant schreef deze column voor Tijdschrift voor Marketing. Het onderwerp leent zich ook goed voor een poll op Molblog.

related partner content for mobile comes here

'Hoeveel vrienden kun je aan? Wanneer je kijkt naar communities, is het succes evenredig aan het aantal mensen dat meedoet. Net als bij de telefoon. Je hebt er pas wat aan als iemand anders ook een telefoon heeft. Twitteren heeft pas zin wanneer er iemand is die jouw tweets leest en er op reageert.

Het aantal volgers en gevolgden neemt dramatische vormen aan. Het karakter van Twitter verandert daardoor enorm, in positieve en negatieve zin. Voor celebrities is het een perfect brandingkanaal geworden. Golfer Stewart Cink, de winnaar van het British Open heeft meer dan één miljoen volgers. Hoezo een dialoog met je doelgroep. Voor hen is het gewoon keiharde broadcasting in een nieuw jasje.

Tweeten wat je de hele dag doet en de fans smullen ervan. Golfbabe Nathalie Gulbis heeft 30 duizend volgers en volgt er zelf 130. Haar postings zijn voornamelijk foto’s van haar in een kort rokje op golfbanen en sponsor evenementen. Een mooie manier om je sponsorcontract meer inhoud te geven. Immers, al die 30 duizend volgers klikken wanneer ze tweet dat ze een fotoshoot heeft gedaan voor Lexus of voor Adidas et cetera. Het levert meer exposure op dan haar niet altijd even goede prestaties op de golfbaan.

Tegelijkertijd met de groei van het succes manifesteert zich ook de keerzijde. In het begin is zo’n nieuwe medium nog echt ‘social’. Je kent iedereen en er is die digitale ‘band’ met elkaar. Er worden Twitterborrels georganiseerd om elkaar ook live te ontmoeten wat weer leidt tot meer en intensievere digitale Twitterrelaties.

Totdat de groei in volgers en gevolgden exponentieel wordt. Heb je wel eens een Twitterscherm bekeken wanneer je een paar honderd mensen volgt? Wanneer je één keer met je ogen knippert staan er al weer tien nieuwe tweets. En je eigen tweets worden natuurlijk ook door steeds minder mensen gezien. Zij moeten immers in diezelfde seconde toevallig naar hun scherm kijken. Met als gevolg, inderdaad, het wordt steeds meer broadcasting, mensen roepen, maar reageren niet meer.
Het wordt te veel. Op deze wijze gaat het medium aan zijn succes ten onder. Vergelijk het met de reviews van klanten op populaire websites. Ga jij nog 15 duizend reviews doorlezen? Wat is de waarde van reviews van mensen die je niet kent? En waarvan je de criteria niet weet op basis waarvan ze de beoordeling geven?

Hyves, Facebook, LinkedIn, MSN, Youtube, Flickr, Twitter is slechts een kleine greep uit het sociale aanbod. Mijn voorspelling voor dit jaar? Er komt een sanering in social media. Immers, te veel social kan een mens niet aan, dat kan alleen een nerd. De rest heeft ook nog andere dingen te doen...'

Tot zover Eduard de Wilde. Hij voorspelt dus een sanering in social media, en dat roept om een poll: Welk netwerk ga jij het eerste saneren dit jaar?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in