Wat zegt Google over 2010?
Pim van der Feltz hoeft niet te voorspellen wat 2010 gaat brengen. Google weet immers alles al. De countrymanager van Google liet het gisteren zien tijdens Koffiedik, de nieuwjaarsreceptie van Adformatie.
Als je kijk naar het zoekgedrag van Nederlanders in 2009 zijn er volgens Van der Feltz een aantal zaken die opvallen. In de Google Zeitgeist bijvoorbeeld zochten Nederlanders in 2009 vooral op zoekwoorden die iets met ‘korting’ te maken hadden. Van der Feltz: ‘Wat betreft het onderdeel economie waren de populairste zoekwoorden ‘gratis’, ‘aanbieding’, ‘korting’, ‘sparen’ en ‘goud’.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaMaar er is intussen veel veranderd. Van der Feltz haalt de 2010 Barometer aan, een onderzoekstool die aan de hand van zoekopdrachten kijkt hoe de stemming van Nederland is. ‘Voorbeeld: in het geval van reizen relateren fietsvakantie en bungalowpark aan en daling, en woorden als golfvakantie, cruise of caribbean aan een stijging. Je zag wat dat betreft in juli 2009 een absoluut dieptepunt, maar nu zitten we op een heel hoog niveau. Ik concludeer hieruit dat het consumentenvertrouwen stijgt.’
Hij geeft meer cijfers: ‘Consumenten oriënteren zich voor 30 procent van de levensmiddelen die ze willen kopen, online. Verrassend. Waarschijnlijk gaat men ook hier meer besteden.’
Wat brengt 2010 voor de branche? Van der Feltz: ‘Waarschijnlijk wordt 2010 het begin van het einde van onlinemarketing. Je kunt immers niet meer van onlinemarketing spreken als er in alle vormen van marketing de internetverbinding een rol speelt. Je zult steeds meer geïntegreerde marketing zien.’
Daarnaast: ‘Nu is online voor conversie, offline voor branding. Raar. Ik denk dat er in de toekomst steeds meer gekeken zal worden naar effect, in plaats van bereik. Juist het meetbaar maken van communicatievormen wordt belangrijk. Daar gaan we dan ook zwaar in investeren, in Nederland: in nieuwe meetmethoden om het effect te meten.’
Google heeft hier in 2009 al een begin mee gemaakt, door in samenwerking met Metrixlab een onlinecampagne van MijnHeineken.nl op effect te onderzoeken. Van dat onderzoek is in Tijdschrift voor Marketing toen uitgebreid verslag gedaan.
Waarom gaat Google juist in Nederland investeren in dit soort onderzoek? ‘Google ziet Nederland als een vooruitstrevende markt, vandaar.’
Google gebruikt de investering onder andere om een nieuwe functie te creëren in de vorm van een researchmanager. Er is nog niemand aangenomen.
Google experimenteert overigens zelf ook steeds meer met offline: De nieuwe campagne voor de Google-browser Chrome kent ook outdoor- en printvarianten.
Van der Feltz had de nieuwe Google-telefoon, de Nexus One, in zijn zak zitten, en liet hem desgevraagd even zien aan moderator Leon Bouwman. ‘Hij werkt op je stem en is zeer snel. Ik kreeg ‘m voor het eerst in december te zien.’
Op de vraag van Bouwman waarom Google niet heeft gekozen op distributie via bestaande providers, zegt Van der Feltz: ‘Omdat Google nieuwe dingen wil doen. We stellen bij innovaties altijd de vraag ‘waarom is dit beter dan wat er al is’. We houden geen rekening met wat er al is. Onze strategie is om iets snel op de markt te houden in beta, en vervolgens af te maken.’
Bouwman vraagt tenslotte of Google last heeft van Bing. Van der Feltz heeft hiervoor nog een standaard antwoord klaar: ‘Google juicht concurrentie alleen maar toe. Elke klik moet je opnieuw verdienen.’
Maar zou Google misschien niet meer last hebben van Twitter? Twitter wordt immers alleen maar groter nu Google de tweets heeft toegevoegd aan zijn zoekresultaten, en het valt op dat de tweets een stuk actueler zijn dan de traditionele google-zoekresultaten, eronder. Ik ben benieuwd hoe Google hier mee omgaat, het komende jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid