Overslaan en naar de inhoud gaan

Print profiteert nauwelijks van wegvallen Ster

Dagbladen en tijdschriften profiteren nauwelijks als de Publieke Omroep reclamevrij zou worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek dat BVA bond van adverteerders onlangs onder haar leden heeft gehouden. Het overgrote deel van de adverteerders geeft aan dat wanneer de mogelijkheid om bij de Publieke Omroep te adverteren zou verdwijnen, het budget verschuift naar de commerciële televisiezenders. Om precies te zijn: 80,4 pct van het budget dat eerst naar de Ster ging, gaat dan naar de commerciële zenders.
Op basis van deze resultaten kan het lijken dat het voor adverteerders niet veel uitmaakt of er commerciële mogelijkheden zijn bij de Publieke Omroep, er is immers een alternatief (commerciële tv). Maar niets is minder waar, aldus BVA-directeur Helen Faasse. Aan de leden van BVA is een aantal stellingen voorgelegd, die ook hier een duidelijk beeld geven: 81 pct van de respondenten zal - als adverteerder - de reclameblokken bij de Publieke Omroep missen. Slechts 22 pct denkt de specifieke PO-doelgroepen ook bij een ander mediumtype te kunnen vinden.
De Publieke Omroep heeft blijkens het onderzoek dus voor adverteerders een duidelijke toegevoegde waarde. Daarbij komt dat 90 pct van de ondervraagden van mening is dat het verdwijnen van de Sterblokken een prijsopdrijvend effect heeft op de reclameblokken bij de commerciële zenders. Ook maakt 74 pct van de respondenten zich zorgen over de kwaliteit van de programma’s bij de PO als de reclame-inkomsten zouden verdwijnen.

related partner content for mobile comes here

Alternatief

Het uitgangspunt van het onderzoek is een jaarlijkse enquête hoe de BVA-leden hun mediabudget verdelen. Ditmaal vroeg men specifiek door op een reclamevrije PO, nadat dat thema nadrukkelijk aan de orde was gekomen tijdens de eerste CMC Reclamepoort, eind vorig jaar. Ook op een ander vraagstuk - dat van de dalende inkomsten bij de printmedia - wordt in de BVA-enquête een duidelijk antwoord gegeven: het verdwijnen van de Ster-blokken heeft geen positief economisch effect op de printmedia. 97 pct van de adverteerders is bijvoorbeeld van mening dat reclame in dagbladen géén goed alternatief is voor reclame op tv. Faasse: ‘De vrijgekomen euro’s gaan dus niet automatisch naar de printmedia.’
In totaal schuift slechts 4,3 pct van het vrijgekomen budget naar advertenties in dagbladen en tijdschriften. In totaal werden ruim dertig BVA-adverteerders ondervraagd. Op zichzelf een gering aantal, erkent de BVA, maar de respondenten vertegenwoordigen wel circa 1,3 miljard euro aan bruto mediabestedingen in 2009.

Meer in Adformatie van vandaag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in