Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vrouwenstem overtuigender in radiospot'

Een vrouwenstem in een radiocommercial werkt beter, blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Soundbase.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De universiteit onderzocht de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Een vrouwenstem blijkt in de meeste gevallen effectiever, terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.

related partner content for mobile comes here

Onbewust laat de gemiddelde luisteraar zich nog altijd leiden door vooroordelen, gebaseerd op eeuwenoude stereotypen. Bij spotjes met typisch mannelijke producten prefereert men ook duidelijk een mannelijke spreker. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem. Maar bij een neutraal product, zoals een koffiezetapparaat of meubilair, blijkt volgens de onderzoekers een vrouwenstem veruit over de meeste overtuigingskracht te beschikken.

Ook is in het onderzoek gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als 'betrouwbaar' en 'professioneel' ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem. Opvallend is dat een vrouwelijke spreker in alle gevallen 'aardiger' en 'aantrekkelijker' wordt gevonden.

Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Lieke Heerze, studente Communicatie- en Informatiewetenschappen. De reacties van in totaal 48 proefpersonen op diverse radiocommercials werden door haar in kaart gebracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in