'Vrouwenstem overtuigender in radiospot'
De universiteit onderzocht de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Een vrouwenstem blijkt in de meeste gevallen effectiever, terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.
Onbewust laat de gemiddelde luisteraar zich nog altijd leiden door vooroordelen, gebaseerd op eeuwenoude stereotypen. Bij spotjes met typisch mannelijke producten prefereert men ook duidelijk een mannelijke spreker. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem. Maar bij een neutraal product, zoals een koffiezetapparaat of meubilair, blijkt volgens de onderzoekers een vrouwenstem veruit over de meeste overtuigingskracht te beschikken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOok is in het onderzoek gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als 'betrouwbaar' en 'professioneel' ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem. Opvallend is dat een vrouwelijke spreker in alle gevallen 'aardiger' en 'aantrekkelijker' wordt gevonden.
Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Lieke Heerze, studente Communicatie- en Informatiewetenschappen. De reacties van in totaal 48 proefpersonen op diverse radiocommercials werden door haar in kaart gebracht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid