Vloggen is dood


Er is veel aandacht vanuit de media voor ‘vloggers’ en het feit dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van de invloed die deze videomakers hebben op hun kijkers. Vloggen is intussen geen goede benaming meer voor wat deze creatieve videomakers allemaal uploaden op YouTube.
Vloggen
Vloggers houden een videodagboek bij. Zij praten in de camera over wat hen dagelijks bezighoudt en plaatsen dit op YouTube. Vloggen is begonnen rond 2000 in New York met experimentele vlogs. Snellere internetverbindingen en computers maakten het mogelijk om videobestanden te delen.
Vaker worden er tegenwoordig hele shows opgenomen en gedeeld via YouTube met een miljoenen publiek. Voorbeelden uit Amerika zijn FreddieW, Smosh, EpicMealTime en IJustine, één van de succesvolste vrouwelijke vloggers ter wereld. Ja, inderdaad. Zij vlogt dan weer wel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
YouTube Creators
In Nederland zijn een aantal videomakers zeer actief op YouTube. Zij uploaden wekelijks video’s die tussen de tien- en honderdduizenden keren bekeken worden. Van gaming video's tot sketches, covers, parodieën, korte films, en tutorials. Vloggen gebeurt uiteraard ook nog, maar meestal als extraatje. Daarom wil ik voorstellen; vloggen is dood, lang leve de YouTube Creators!
Neem Bardo Ellens, actief sinds 2006 en bereikt gemiddeld 230.000 kijkers per upload. Menig TV-programmamaker zal jaloers zijn op dit bereik. En merken kijken likkebaardend naar de invloed die hij heeft over zijn kijkers.
Bardo is echter vooral succesvol met videoproducties die berusten op zijn bizarre gevoel voor humor. Sketches, literal versions van liedjes en event verslagen bijvoorbeeld. Bardo is niet uitsluitend een vlogger. Hij is een YouTube creator en een beroemdheid onder de doelgroep. Hij kan niet over straat zonder handtekeningen uit te delen en op de foto te gaan met zijn fans.
Net als de jongens van Cinemates. Zij vloggen niet, zij maken korte video’s die professioneel geproduceerd worden en regelmatig bol staan van de special effects. Ware talenten, met tienduizenden (internationale) kijkers. Maar vloggen, nogmaals, zo kunnen we het niet meer noemen.
DISCLAIMER
Het is wel zo netjes om even te vermelden dat ik eigenaar ben van Social1nfluencers, een bedrijf dat talent op YouTube verder helpt en onder andere koppelingen tussen merken en dit talent bewerkstelligt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid