Overslaan en naar de inhoud gaan

Waar wachten Nederlandse adverteerders op?

Vorige week was ik aanwezig op de Mobile Inspiration Conference, een initiatief van Sanoma Media en IAB Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sprekers als (Hoofd nieuwe media Olympische Spelen), (Creative Director bij Saatchi & Saatchi) en (IAB UK) vertelden met veel enthousiasme over de potentie van mobiel en lieten een aantal erg fraaie buitenlandse mobiele succesverhalen zien. Uitblinker was de speech van aan het einde van de dag; zijn presentatie was opmerkelijk en gaf mij de bevestiging dat Mobile Advertising inderdaad de toekomst heeft. Met zijn SoLoMo (Social Local Mobile) benadering voor de toekomst van advertising, gaat Mobile volgens hem onmisbaar worden in de marketingmix. Ik deel zijn mening.

related partner content for mobile comes here

[Paul Appelhof]
Wat mij betreft was met deze speeches het doel van de dag bereikt; ik werd er door geïnspireerd, maar werd tegelijkertijd een beetje kriebelig. Waarom? Als je de buitenlandse cijfers en succesverhalen ziet, vraag ik me af waarom we in Nederland niet meer voorbeelden als de door Tom Eslinger aangehaalde uit Guatamala hebben.

Je zou zeggen dat in een technisch vooruitstrevend land als Nederland juist van dit soort cases aanwezig zouden moeten zijn. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig;

  • 60 procent van de Nederlanders bezit een Smartphone
  • Nederland loopt voorop als het gaat om Tabletgebruik
  • Publishers beschikken over ruim voldoende inventory
  • Apps beginnen langzaam maar zeker te voldoen aan nieuwe IAB standaarden
  • Mobiele internetsnelheden zijn aardig te noemen en wifi points blijven nog steeds opduiken
  • Technische mogelijkheden om een campagne te maken zijn op peil met desktop.

Waarom lijkt het dan toch dat mobiel structureel wordt overgeslagen in innovatieve campagnes?

Misschien ben ik een beetje zuur in mijn obervatie en waarschijnlijk zie ik een aantal mooie cases over het hoofd maar als ik door de top 25 adverteerders van de Marcom 500 blader, kan ik maar weinig prikkelende voorbeelden voor de geest halen. Zeker als het gaat om display campagnes. Toch is dat tegenstrijdig met de uitkomst van de live poll die vorige week werd gehouden. Daaruit bleek dat een grote meerderheid van de aanwezigen overtuigd is van de kracht van display op mobiel.

Al met al zijn alle stakeholders er klaar voor: techniek is niet langer een issue, publishers hebben meer pageviews op Mobile dan op Desktop, en bovendien hebben gebruikers de hardware én de apps. Het enige wat ontbreekt zijn adverteerders. Waar wachten ze op? Lagere inkooptarieven? Meer inzicht in de resultaten? Een betere performance? Gebrek aan aansluiting in de marketingstrategie? De mobiele versie van iDeal? Gebrek aan kennis over nieuwe vormen van advertising?

Ik ben benieuwd hoe men op mobilemarketing.nl er over denkt en wat volgens jullie adverteerders tegen houdt om op volle kracht voor Mobile te gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in