Waar wachten Nederlandse adverteerders op?
Sprekers als Alex Balfour(Hoofd nieuwe media Olympische Spelen), Tom Eslinger(Creative Director bij Saatchi & Saatchi) en Jon Mew (IAB UK) vertelden met veel enthousiasme over de potentie van mobiel en lieten een aantal erg fraaie buitenlandse mobiele succesverhalen zien. Uitblinker was de speech van Gerd Leonhard aan het einde van de dag; zijn presentatie was opmerkelijk en gaf mij de bevestiging dat Mobile Advertising inderdaad de toekomst heeft. Met zijn SoLoMo (Social Local Mobile) benadering voor de toekomst van advertising, gaat Mobile volgens hem onmisbaar worden in de marketingmix. Ik deel zijn mening.
[Paul Appelhof]
Wat mij betreft was met deze speeches het doel van de dag bereikt; ik werd er door geïnspireerd, maar werd tegelijkertijd een beetje kriebelig. Waarom? Als je de buitenlandse cijfers en succesverhalen ziet, vraag ik me af waarom we in Nederland niet meer voorbeelden als de door Tom Eslinger aangehaalde Hijack case uit Guatamala hebben.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaJe zou zeggen dat in een technisch vooruitstrevend land als Nederland juist van dit soort cases aanwezig zouden moeten zijn. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig;
- 60 procent van de Nederlanders bezit een Smartphone
- Nederland loopt voorop als het gaat om Tabletgebruik
- Publishers beschikken over ruim voldoende inventory
- Apps beginnen langzaam maar zeker te voldoen aan nieuwe IAB standaarden
- Mobiele internetsnelheden zijn aardig te noemen en wifi points blijven nog steeds opduiken
- Technische mogelijkheden om een campagne te maken zijn op peil met desktop.
Waarom lijkt het dan toch dat mobiel structureel wordt overgeslagen in innovatieve campagnes?
Misschien ben ik een beetje zuur in mijn obervatie en waarschijnlijk zie ik een aantal mooie cases over het hoofd maar als ik door de top 25 adverteerders van de Marcom 500 blader, kan ik maar weinig prikkelende voorbeelden voor de geest halen. Zeker als het gaat om display campagnes. Toch is dat tegenstrijdig met de uitkomst van de live poll die vorige week werd gehouden. Daaruit bleek dat een grote meerderheid van de aanwezigen overtuigd is van de kracht van display op mobiel.
Al met al zijn alle stakeholders er klaar voor: techniek is niet langer een issue, publishers hebben meer pageviews op Mobile dan op Desktop, en bovendien hebben gebruikers de hardware én de apps. Het enige wat ontbreekt zijn adverteerders. Waar wachten ze op? Lagere inkooptarieven? Meer inzicht in de resultaten? Een betere performance? Gebrek aan aansluiting in de marketingstrategie? De mobiele versie van iDeal? Gebrek aan kennis over nieuwe vormen van advertising?
Ik ben benieuwd hoe men op mobilemarketing.nl er over denkt en wat volgens jullie adverteerders tegen houdt om op volle kracht voor Mobile te gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid