Overslaan en naar de inhoud gaan

Collectieve Stapelgekte

Als adverteerder kun je in ons land ongehinderd Diederik Stapelen. Stuur een ANP bericht rond met "Onderzoek toont aan: 50% van de vrouwen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

ING begrijpt goed dat alleen reclame niet helpt om een gebroken imago te lijmen. Wie 4,5 miljard schuldig is aan de belastingbetaler en z'n top ondertussen vette bonussen geeft, kan beter veinzen dat-ie maatschappelijk betrokken is. Het 'economisch bureau' van de ING heeft daarom het sociaal-psychologisch onderzoek omarmt. Een soort pseudowetenschap, waarmee de Diederik Stapels onder ons gegarandeerd de voorpagina's halen.Het werkt simpel: 1) stel een vage vraag in een situatie met veel variabelen 2) laat een onduidelijk gedefinieerde groep mensen antwoord geven 3) interpreteer de antwoorden zodanig dat je een mediagenieke uitkomst krijgt. Onderzoeksgegevens hoef je daarbij echt niet te vervalsen (nodeloos dom van Stapel).

related partner content for mobile comes here

ING's Vraag van Vandaag roept "Nederlanders laten voordeel liggen!" Nederlanders kopen namelijk liever een liter afgeprijsde yoghurt, dan een groter pak van 1,4 liter dat relatief nog ietsje voordeliger is. Ammehoela, geen consument denkt in 1,4 liter pakken. Volksstammen gooien yoghurt meteen na de THT datum weg, onnodig. Daar wordt pas een poen mee verspild! De ING conclusie is dus volstrekt onzinnig, omdat de vraagstelling niet deugt. Geen nieuwsdienst die hier doorheen prikt, want journalisten zijn kennelijk net zo dom of lui als de 'totaal verraste' wetenschappelijke collega's van Diederik Stapel. Die eeuwige PR-onderzoeken waar hoogbegaafde redacties telkens weer op tippelen, hoe lang duurt het nog voor ze dit trucje doorhebben?

Op journalistieke opleidingen leert niemand onderzoek fileren. Lijkt me toch wat spannender dan de lesmodule 'ANP berichten copy/pasten'. En het 'peer reviewed' van wetenschappers betekent dat alle onderzoekers elkaar een geschikte peer vinden: maak het je collega's vooral niet lastig.

Het gemiddelde onderzoek is daarmee gereduceerd tot een online vraag aan een paar duizend willekeurige vrouwen. "Heeft u wel eens het gevoel gehad dat iemand een ongewenste lucht uit uw vagina zou kunnen ruiken?" De helft antwoordt met ja (want elke vrouw is ooit een onzekere puber geweest). De andere helft antwoordt met een sociaal wenselijk 'nee' (want je weet maar nooit wie je anonieme antwoord meeleest via cookies en IP-adressen). ANP drukt op send en ja hoor: de volgende dag lees je on- en offline "Helft vrouwen stinkt uit vagina." Een week later komt heel toevallig Libresse met hun nieuwe product 'Punina': een vaginale sterrenmix geurstick met roze touwtje. Marketing anno 2012. Adverteerders, marketeers en PR-makers, doe er je voordeel mee. Journalisten zullen je geen strobreed in de weg leggen. En de onderzoekers zelf nog minder. Lang leve het Nonderzoek!



Updates via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in