{geslacht} {naam}, de weg naar succesvol e-mailen
Vraag een marketeer waarom hij of zij e-mail inzet en één van de meest gehoorde antwoorden is dat boodschappen eenvoudig persoonlijk kunnen worden gemaakt. Daar zit vaak ook het succes van een goede e-mail. Maak het persoonlijk en daarmee herkenbaar en relevant. Van groot belang in dit geval is je data. Of te wel, wat weet je van de ontvanger en ook belangrijk; in hoeverre klopt dit en blijft het kloppen. Daarna komt de stap om het goed in te zetten. Want het hebben van de juiste klantgegevens is één het goed inzetten is twee. Voorbeelden, toepassingen en gebruik van data en welke mogelijkheden er zijn om te personaliseren en segmenteren leg je niet even uit in één blog. De komende blogs zal ik hier wat onderwerpen in toelichten, zoals ik die meemaak in de dagelijkse praktijk bij en met klanten.
Om gelijk maar een ding helder te krijgen als het om gebruik en mogelijkheden van data gaat; goed personaliseren is niet de naam en geslacht van de ontvanger altijd maar noemen. Tot kort geleden was het een soort van gemeengoed geworden om bijvoorbeeld in een subjectline van een e-mailing de naam en het geslacht te plaatsen. Volkomen willekeurig. Enkele jaren terug (zeg rond 2005) was dit ‘nieuw en verrassend’ en werkte het goed voor een ontvanger om de e-mail te laten openen. Als snel werd dit opgepakt en meer en meer e-mails werden op die manier “gepersonaliseerd”. De ontvanger is niet gek en heeft dit ook snel door en raakt er aan gewend. Zeker als veel en actief e-mailende partijen dit veel toepassen. Sterker nog, ontvangers gaan op die manier de commerciële partijen eruit vissen en herkennen dergelijke subjectlines snel en zijn niet meer verrast. Ze gebruiken het om de mails niet te openen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTests bij diverse klanten in de afgelopen twee jaar laten in het overgrote deel van de gevallen zien dat een subjectline met een personalisatie in de zin van: “Beste Joris de Bruijne, nu herfstvoordeel bij XYZ” tot minder hoge opens leidt dan wanneer je die vrij nutteloze personalisatie in het begin weg laat. De ontvanger trapt er niet meer in. Zeker niet als je op bestaande klanten mailt, de ontvanger verwacht dan dat je zijn naam weet en is hier niet van onder de indruk als dat dan zonder toegevoegde waarde in de subjectline staat.
Wat in dit kader wel werkt is relevante gegevens gebruiken. Als je een verzekeraard bent en je wilt via e-mail een autoverzekering onder de aandacht brengen is het goed om de subjectline te personaliseren met voor de ontvanger relevante gegevens. Bijvoorbeeld: je weet de kleur, of het merk van de auto, of je hebt het kenteken etc. verkregen bij een berekening of verzekeringsaanvraag. Een subjectline als: “Uw Volvo goed verzekerd bij XYZ” maakt dat de ontvanger zichzelf ‘herkent’.
De komende blogs meer rondom dit onderwerp.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid