Overslaan en naar de inhoud gaan

Viacom wint zaak YouTube-informatie

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan over een gerechtelijke uitspraak die de videosite YouTube dwingt om informatie van gebruikers af…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan over een gerechtelijke uitspraak die de videosite dwingt om informatie van gebruikers af te staan.

related partner content for mobile comes here

Het Amerikaanse mediaconcern eiste de informatie op en kreeg gelijk van een rechter in New York. Viacom wil vooral weten hoe zijn video's zijn bekeken op YouTube. Het concern wil deze informatie gebruiken in een rechtszaak tegen de videosite, die sinds eind 2006 eigendom is van .
Viacom beschuldigt YouTube van piraterij omdat op de site filmpjes zijn geplaatst waarop auteursrechten rusten. Daarbij gaat het onder meer om muziekvideo's van MTV. Viacom eist een schadevergoeding van 1 miljard dollar.
Volgens privacy-activisten dreigt Viacom nu informatie in handen te krijgen die behoort tot de persoonlijke levenssfeer van computergebruikers. Beschermende wetgeving uit 1988, ingevoerd nadat naar buiten was gekomen welke films een kandidaat voor het Hooggerechtshof huurde bij de videotheek, zou daarbij terzijde worden geschoven.
Viacom liet in een reactie op alle ophef weten dat het niet precies hoeft te weten welke gebruikers welke video hebben bekeken. De advocaten van Google hopen dat de informatie kan worden geanonimiseerd (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in