Tivo? YouTube!


Met de Tivo digitale recorder spoelen tv-kijkers reclame weg. En bij YouTube gaan ze vrijwillig reclamefilms kijken. Hoeveel adverteerders zouden deze simpele feiten onder ogen durven zien?
Forbes publiceerde ook online een verhaal over YouTube dat de zaken van de jonge videorevolutie op internet uitstekend in perspectief zet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSteve Chen en Chad Hurley moeten aan de reclame, maar zonder het imago van de site op het spel te zetten. Met de groei van de site en de kosten was het beginnen met reclame echt een Tantaluskwelling, geeft Chen toe. Maar ze besloten zo lang mogelijk reclame te mijden.
Dat was volgens hen een belangrijke basis voor het succes van de nu 100 miljoen clips met dagelijks 65.000 nieuwe en 34 miljoen bezoekers per maand.
Maar nu wel reclame, met nog steeds dat fragiele evenwicht tussen de noodzaak om te verdienen en het karakter van de site van anti-establishment te behouden. Dus reclame vanuit de kracht van het bedrijf: het volk kijkt vrijwillig. Er komen campagnes aan van onder meer Cingular (mobiel), Nestlé en American Express.
De laatste voerde al met succes een spot op YouTube en wil nu sponsor worden. Het AmEx spotje, gemaakt door Rushmore-regisseur Wes Anderson, trok 300.000 kijkers en kreeg een waardering van 4,5 op een schaal van 5.
Dat laatste is overigens een beetje discutabel, vind ik: maar 105 kijkers gaven een waardering. Die kun je als bedrijf eenvoudig beïnvloeden.
Trouwens, ik zag net dit filmpje met 'mr. Pringles', aanstekelijk en verwarrend...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid