Overslaan en naar de inhoud gaan

Horen drinken, doet drinken

Hoe komt het dat een reclamespot de dorst zo goed kan opwekken? Een onderzoeksteam van de Rijksuniversiteit Groningen en Berkeley (VS)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de eerste dag van het onderzoek moesten de proefpersonen handelingen verrichten. Ze kregen bijvoorbeeld pinda's of stukjes papier aangereikt die ze moesten breken of verscheuren. Ook moesten ze even later ze een onbekend voorwerp met hun lippen betasten. Bij dit alles hadden ze oordoppen in en oorkappen op zodat ze absoluut niets konden horen, ook hun eigen handelingen niet. De instructies voor de proeven ontvingen ze een scherm.

related partner content for mobile comes here

Een dag later volgde een tweede sessie met gehoorproeven. Ze kregen 'hand'-geluiden te horen die horen bij de acties van de vorige dag, maar ook andere zoals het openen van een rits of een blikje fris en het inschenken van een glas. Daarna kwamen de 'mond'-geluiden aan de beurt: gorgelen of het krakende geluid van iemand die chips tussen zijn tanden vermaalt.

Uit de experimenten blijkt dat de 'hand'-geluiden in de hersens dezelfde gebieden (in de premotor cortex) activeren als de 'hand'-handelingen zelf. Hetzelfde geldt voor 'mond'-geluiden en 'mond'-handelingen. Geluiden activeren in de hersens uiteraard in eerste instantie auditatieve gebieden, waarin verwerkt wordt wat we horen, maar daar blijft het niet bij. Blijkbaar worden ook de gebieden geactiveerd waarin we de handelingen voorbereiden, die we associëren met het geluid.

‘Het beluisteren van de Coca-Cola reclame activeert dus ons eigen hersenprogramma voor drinken’, zegt Keysers. "Daarom krijgen we er dorst van.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in