Overslaan en naar de inhoud gaan

Avatar-based marketing

De alteregopersonages die online gamers creëren – avatars – zijn marketingtargets met ongekende potentie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de online game Second Life doen zo’n 100.00 gamers mee. Wereldwijd spelen tien- en tientallen miljoenen internetters online games, en hun aantal groeit snel. Ze spelen de game met een zelf samengesteld personage, een zogeheten avatar - een online alter ego. Marketeers ontkomen er niet aan om marketinginspanningen op zich op deze avatars (‘schaduwconsumenten’, potentiële klanten) te gaan richten, betoogt Harvard-redacteur Paul Hemp. Online gamers, die zeer betrokken zijn bij hun virtuele (spel)omgeving, zijn via hun avatar beïnvloedbaar qua perceptie en aankoop van echtewereldproducten en -diensten.

related partner content for mobile comes here

Avatars zijn ook een ongelofelijk rijke bron van markt-, marketing en aankoopinformatie, mede omdat het elektronische karakter ervan volledige gedragstracking mogelijk maakt. Bovendien kunnen avatars die door marketeers worden gecreëerd (denk aan virtuele verkopers of ‘baliemedewerkers’) zo worden ontworpen dat ze maximaal aantrekkelijk zijn voor targetavatars. De digitale technologie biedt verbazingwekkende mogelijkheden.

Marketeers moeten zich verdiepen in het avatarfenomeen, zegt Hemp. Het gaat om nieuw, onbekend marketingterritorium, dus er zijn geen kant-en-klare oplossingen. Wel veel valkuilen. Er zijn bijvoorbeeld technologische restricties in de gamingplatforms. In veel virtuele werelden heerst sterke afkeer van commerciële indringing vanuit de echte wereld. Elke gamingwereld heeft z’n eigen cultuur en type gamers, dus er is geen one size fits all-marketingaanpak. Er is de privacykwestie - veel consumenten zien gedetailleerde tracking van avatardata misschien niet zitten.

Ook: gamers doen zich via hun avatar vaak anders voor. In online games barst het bijvoorbeeld van de schaarsgeklede, sexy vrouwen. Heel vaak steken daar mannen achter. Ze willen namelijk winnen, en in games zijn mooie vrouwen in het voordeel: ze krijgen veel aandacht en veel cadeaus (zoals zwaarden), waardoor ze het spel makkelijker kunnen winnen. Volgens sommige schattingen kiest tweederde van de mannen een vrouwelijke avatar.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Thanos

Here are the very nice post here just look free desktop clock windows 10 best app for the time manage here working.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in