Avatar-based marketing


Aan de online game Second Life doen zo’n 100.00 gamers mee. Wereldwijd spelen tien- en tientallen miljoenen internetters online games, en hun aantal groeit snel. Ze spelen de game met een zelf samengesteld personage, een zogeheten avatar - een online alter ego. Marketeers ontkomen er niet aan om marketinginspanningen op zich op deze avatars (‘schaduwconsumenten’, potentiële klanten) te gaan richten, betoogt Harvard-redacteur Paul Hemp. Online gamers, die zeer betrokken zijn bij hun virtuele (spel)omgeving, zijn via hun avatar beïnvloedbaar qua perceptie en aankoop van echtewereldproducten en -diensten.
Avatars zijn ook een ongelofelijk rijke bron van markt-, marketing en aankoopinformatie, mede omdat het elektronische karakter ervan volledige gedragstracking mogelijk maakt. Bovendien kunnen avatars die door marketeers worden gecreëerd (denk aan virtuele verkopers of ‘baliemedewerkers’) zo worden ontworpen dat ze maximaal aantrekkelijk zijn voor targetavatars. De digitale technologie biedt verbazingwekkende mogelijkheden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarketeers moeten zich verdiepen in het avatarfenomeen, zegt Hemp. Het gaat om nieuw, onbekend marketingterritorium, dus er zijn geen kant-en-klare oplossingen. Wel veel valkuilen. Er zijn bijvoorbeeld technologische restricties in de gamingplatforms. In veel virtuele werelden heerst sterke afkeer van commerciële indringing vanuit de echte wereld. Elke gamingwereld heeft z’n eigen cultuur en type gamers, dus er is geen one size fits all-marketingaanpak. Er is de privacykwestie - veel consumenten zien gedetailleerde tracking van avatardata misschien niet zitten.
Ook: gamers doen zich via hun avatar vaak anders voor. In online games barst het bijvoorbeeld van de schaarsgeklede, sexy vrouwen. Heel vaak steken daar mannen achter. Ze willen namelijk winnen, en in games zijn mooie vrouwen in het voordeel: ze krijgen veel aandacht en veel cadeaus (zoals zwaarden), waardoor ze het spel makkelijker kunnen winnen. Volgens sommige schattingen kiest tweederde van de mannen een vrouwelijke avatar.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHere are the very nice post here just look free desktop clock windows 10 best app for the time manage here working.