Overslaan en naar de inhoud gaan

Tip 1(*): Begrijp wat sociale media kunnen doen voor je merk

Majority of Marketers Believe No Experience is Needed to be a Social Media Expert Oftewel: De meerderheid van marketeers gelooft dat er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Majority of Marketers Believe No Experience is Needed to be a Social Media Expert
Oftewel:
De meerderheid van marketeers gelooft dat er geen ervaring nodig is om expert te zijn in sociale media. Dat was de kop van een deze week verspreidde.

related partner content for mobile comes here

MS vat het ongeveer zo samen: “Tweederde van de marketeers die werken voor organisaties die nog geen enkele vorm van sociale media marketing of PR hebben ingezet, beschouwen zichzelf als ‘erg deskundig’ of als ‘redelijk deskundig’ over deze nieuwe strategie. Hun zelfoverschatting in onbewezen kunde kan sociale media initiatieven tot mislukken gedoemd laten zijn.”

MS trekt de parrallel met TV: als je je leven lang veel TV hebt gekeken, ben je dan een expert in het maken van commercials? Nee. En dus, zo vraagt MS retorisch, waarom zou het creëren van een profiel op Facebook of tweeten op Twitter, het lezen van en reageren op blogs je tot een expert in sociale media maken?

Volgens MS moeten organisaties met te weinig ervaring in inzet van sociale media het advies van een gespecialiseerd bureau of consultant inschakelen. Tja. Als consultant zou ik het hier mee eens moeten zijn, maar toch ben ik dat maar ten dele. Organisaties, en zeker de marketeers, moeten vooral zelf meedoen. Iedereen moet (mogen) Hyven, YouTuben, Twitteren, discussieren op blogs en wat dan ook. Ook op het werk. Het is beter dat je mensen zich daar mee bezig houden dan dat ze met elkaar over voetbal en het weer praten. Hier leren ze tenminste nog wat van.

()

Terug naar de kop van het stuk: "De meerderheid van marketeers gelooft dat er geen ervaring nodig is om expert te zijn in sociale media." Wat stáát hier nu eigenlijk?

Wat zijn ‘sociale media’?
"De meerderheid van marketeers gelooft dat er geen ervaring nodig is om expert te zijn in sociale media."
Sociale media? Wat zijn dat? Veel mensen denken dan vooral aan profielensites als Hyves en LinkedIn. Maar het gaat om veel meer dan het ‘zeggen wie je bent’. Het gaat bijvoorbeeld ook om ‘wat je wilt laten zien’ (YouTube, Flickr), om ‘wat je zegt’ (blogs, Twitter), ‘wat je ergens van vindt’ (reviews van restaurants of boeken), ‘wat je hebt gekocht’ (Amazon), et cetera. Dit inzicht in de veelheid aan soorten sociale media is essentieel als je er ‘iets’ mee wilt gaan doen.

Wat is ‘ervaring hebben met’?
"De meerderheid van marketeers gelooft dat er geen ervaring nodig is om expert te zijn in sociale media."
Wat is ‘ervaring hebben met sociale media’? Bij weblogs bijvoorbeeld maakt het nogal uit of je de RSS feed in je iGoogle verzamelt, de weblogposts ook echt leest, er op reageert of dat je zelf blogt. In alle gevallen doe je ‘iets’ met blogs. Toch bouw je meer ervaring op met actieve participatie (reageren en creeren). De parrallel die MS trekt met TV gaat dan ook niet helemaal op. De kern van sociale media is dat je mee kunt doen. Dóe dat dan ook, dat kan je namelijk deskundiger maken. Essentieel voor marketeers.

Gaat het alleen marketeers aan?
"De meerderheid van marketeers gelooft dat er geen ervaring nodig is om expert te zijn in sociale media."
Marketeers? Vroeger was marketing het domein van marketeers. Nog steeds natuurlijk, maar ook andere afdelingen hebben allemaal hun rol te pakken in het gebruiken van sociale media. De afdeling PR kan monitoren wat er op het web over het merk wordt gezegd en eventueel meediscussiëren. Afdeling marktonderzoek haalt gratis inzichtingen en miningen van het web. Klantenservice, brandmanagers, categorymanagers, concurrentieonderzoekers, P&O, et cetera. De hele organisatie kan, nee móet zijn voordeel doen met sociale media.

Begrijp het web
Er zijn veel meer vragen die je naar aanleiding van het stuk van MarketingSherpa kunt stellen. Maar één ding staat wel vast: je kunt onmogelijk succesvol sociale media inzetten als je niet goed begrijpt waar je het over hebt.

(*) Dit is de eerste van een serie tips in aanloop naar de op 13 mei in Den Haag. Zie ook .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in