Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruim twee miljard aan reclame in verval

Onlangs laaide de inmiddels gaapverwekkende discussie weer op. Zijn reclamebureaus te veel op commercials gericht en te weinig op online?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondertussen rukt de online-commercial op, een helder idee zonder fratsen dat internet gewoon als medium gebruikt en niet per se als praathuis. Er zaten er dan ook twee onder de bekroningen. Maar eigenlijk wil ik het daar even niet over hebben. Er is namelijk een ander slachtoffer van de waan van de dag. De printuiting.

related partner content for mobile comes here

Daar wordt jaarlijks nog ruim twee miljard aan uitgegeven, maar de kwaliteit ervan holt achteruit. Zowel qua vorm als inhoud lijken we wel terug in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Veel loze beweringen in advertenties vol balken, strepen en sterren die alles tegelijk willen vertellen. Zelfs de ‘redactionele’ pagina’s van de Allerhande

en de Libelle zien er beter uit.

Dat was weleens andersom. De bekroonde “social media” advertentie van Heineken is dan ook echt een oase in de woestijn. Helder idee, geen ruis, strakke vormgeving. En alles in dienst van de merkgedachte. Zo langzamerhand een zeldzaamheid. Vandaar een pleidooi om ook de twee miljard aan niet elektronische media weer eens wat aandacht te geven. Dat helpt de aanstormende copywriters om te leren schrijven en artdirectors om de nobele kunst van de layout weer onder de knie te krijgen .

Ook handig als het bladeren op de iPad en aanverwanten nog verder om zich heen grijpt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in