Overslaan en naar de inhoud gaan

"Reclame voor nieuwe geneesmiddelen wel zinvol"

De promotie van geneesmiddelen is wel zinvol. Dat zeggen economen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze gaan hiermee in tegen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

CPB becijferde dat artsen onder invloed van reclame minder gevoelig worden voor hoge prijzen. De Groningse economen stellen vast dat deprijsgevoeligheid van artsen niet verandert door reclame en de inspanningen van artsenbezoekers. Marketing blijkt juist eenzinvolle methode voor informatieverstrekking over nieuw ontwikkelde medicijnen, aldus econoom dr. J. Wieringa.

related partner content for mobile comes here

Dat is gunstig voor zowel de patiënten als voor de farmaceutische bedrijven, die hierdoor sneller hun investeringen terugverdienen.

Aanleiding voor het onderzoek was een studie van het CPB, die de politieke discussies over de farmaceutische industrierecentelijk sterk heeft beïnvloed. Op basis van een heranalyse van dezelfde gegevens kwamen de Groningse economen totfundamenteel andere conclusies. Volgens Wieringa is dit te wijten aan de onderzoeksmethoden: het CPB zou hebben vergetenrekening te houden met de verschillen tussen de honderdveertig geneesmiddelen die in het onderzoek betrokken waren. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in