Reclame Rakkers moet jeugd helpen bij kijken naar reclame
Daarmee geeft Nederland gehoor aan het advies uit november 2003 van Medy van der Laan, Staatssecretaris van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, waarin zij pleit voor zelfregulering door het bedrijfsleven in de vorm van een bijdrage aan een dergelijk grootschalig educatief programma.
Het initiatief is een samenwerking tussen het Nederlandse bedrijfsleven, de reclame- en mediabranche, de overheid, een aantal universiteiten en maatschappelijke organisaties.
Reclame Rakkers wordt ontwikkeld voor kinderen, ouders en leerkrachten en richt zich daarmee op zowel de thuissituatie als de schoolomgeving van kinderen tot en met 12 jaar oud. Het doel is het verbeteren van de mediavaardigheden en van het bewustzijn over de werking en doelstellingen van reclame onder kinderen. Het project wordt ontwikkeld in samenwerking met Mediasmart UK, een initiatief van de Engelse overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap en een aantal maatschappelijke organisaties. Daarnaast zal een intensieve samenwerking plaatsvinden met soortgelijke initiatieven die genomen zijn in België en in Duitsland. Elk kwartaal vindt in Brussel een pan-Europese vergadering plaats die er ook naar streeft om subsidie voor het project te verkrijgen van de Europese Commissie.
Het programma zal bestaan uit onder andere een lespakket voor scholen, een interactief programma voor ouders, een educatieve website, een voorlichtingscampagne, periodiek onderzoek, een nieuwsbrief, een jaarlijkse prijsvraag en evenement, een examenmethode, een TV concept, een reclamespel, workshops en ouderavonden, coaching- en adviesdiensten.
Grondbeginselen
De grondbeginselen van Reclame Rakkers gaan uit van de wetenschappelijk bewezen theorie dat kinderen pas op hun twaalfde levensjaar over de vaardigheden beschikken die hen volwaardig consument maken. Dat betekent dat het onderwerp ‘media en reclame’ thuishoort in de basiseducatie van kinderen tot en met 12 jaar. Het doel van Reclame Rakkers is dan ook om dat onderwerp binnen drie jaar te verankeren binnen het Nederlandse basisonderwijs. Het project heeft geen winstdoelstelling en wordt aangestuurd vanuit de recentelijk opgerichte Stichting Reclame Rakkers. Er is een adviescommissie samengesteld van Nederlandse deskundigen, namelijk:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Cathy Spierenburg (directeur Zappelin), Henk Kasbergen (directeur Jeugdfonds Jantje Beton), Patti Valkenburg / Moniek Buyzen (hoogleraar Kind en Media, Universiteit van Amsterdam), Frans Blanchard (directeur VEA), Chantalle van Wijnbergen (strateeg PPGH /JWT), Patrick van Gils (directeur Communicatie McDonalds Nederland), Renate Kaatee (media manager Benelux Friesland Coberco), Erik Siersema (hoofd Marketing Hasbro Nederland).
Naast de adviesraad is een expertgroep samengesteld van partijen die de strategie, creatie, inhoudelijk ontwerp, uitvoering en distributie voor hun rekening nemen. De strategiegroep is verantwoordelijk voor het uitzetten van de grote lijnen en is al twee keer bij elkaar gekomen.
Binnen de expertgroep hebben een aantal partijen al het initiatief genomen het project intensief te ondersteunen:Het communicatie-adviesbureau BMB neemt de volledige communicatie voor zijn rekening. Naast het ondersteunen van de PR rondom het project, ontwikkelt BMB het gehele communicatieconcept en vertaalt dit naar de te produceren middelen.Freeler (ING Groep) heeft de verantwoordelijkheid genomen voor het ontwerpen, bouwen en hosten van de Reclame Rakkers website.
Zenith Optimedia zal de mediaplanning voor de voorlichtingscampagne voor haar rekening nemen. Het project wordt verder ondersteund door de volgende overkoepelende organisaties: VEA, BVA, SMA, VNO/NCW, VAI en VBZ (Vereniging van Bakkerij en Zoetwarenfabrikanten).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid