Kinderen krijgen trek van reclame
Dit blijkt uit resultaten van de internetpoll, die de Hartstichting heeft uitgevoerd in het kader van Kids, Kilo's en Kijkcijfers. Kinderen met obesitas en inactieve kinderen lijken nog vatbaarder te zijn voor reclame voor frisdrank en snoepgoed.
De kinderen kregen ook vragen over wat reclame precies inhoudt. Uit deze resultaten blijkt dat ze een duidelijk beeld hebben van wat reclame is. Ze zien het als middel om mensen over te halen tot het doen van aankopen en begrijpen dat bedrijven hiermee geld willen verdienen. De kinderen geven aan dat reclame vaak de belofte niet waarmaakt. Ook blijkt dat de meeste kinderen vinden dat reclame programma's onderbreekt, te lang duurt en te vaak wordt herhaald.
De internetpoll is ingevuld door 2717 kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar. De Nederlandse Hartstichting en De Stichting De Kinderconsument begonnen in maart met een grootschalig project over de effecten van voedingsmarketing op kinderen. Het is een reactie op de verontrustende ontwikkelingen op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid